سرویس آگهی
سرویس آگهی
 HDMI ARC و eARC چیست؟

 HDMI ARC و eARC چیست؟

 HDMI ARC و eARC چیست؟

HDMI ARC و eARC ساده ترین راه برای اتصال سیستم های صوتی به تلویزیون هستند.

 

نحوه اتصال HDMI

 

HDMI ARC به شما این امکان را می‌دهد تا به جای نیاز به چندین کنترل از راه دور و حتی کابل‌های اضافی  سینمای خانگی خود را راه اندازی کنید و آن را به تلویزیون متصل نمایید. درعین حال کیفیت صدای خود را نسبت به استانداردهای قدیمی‌تر بهبود بخشید.

اگر اخیراً تلویزیون یا سیستم صوتی جدیدی راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است برچسب ARC یا eARC را روی یکی از ورودی‌های HDMI خود دیده باشید. علیرغم وجود بیش از یک دهه، این ویژگی هنوز نسبتاً جدید است، و تعجب آور نخواهد بود اگر به برچسب ARC خیره شوید و تعجب کنید که چیست.

ARC مخفف کلمه Auto Return Channel و به معنای کانال بازگشت صدا می‌باشد. به طور کلی در واقع یکی از بهترین ویژگی های سینمای خانگی است که در سال های اخیر ظاهر شده است. HDMI ARC و eARC هر دو روشی برای انتقال سیگنال صوتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر هستند. با بهبود استانداردهای HDMI و کابل‌های HDMI با پهنای باند بالاتر، این امکان فراهم شده تا داده‌های بیشتری را بین دستگاه‌ها منتقل کنید.

با وصل کردن HDMI ARC وHDMI-CEC می‌توانید سیستم سینمای خانگی خود را با یک کنترل به طور همزمان کنترل کنید. با این روش نیازی به وارد کردن کدهای خاص از راه دور برای کنترل کردن همه چیز نیست. به علاوه با ARC و eARC، شما توانایی پخش محتوای Dolby Atmos را از طریق ساندبار یا سیستم بلندگوی سازگار با آن ، فعال می‌کنید. بنابراین این ویژگی باعث کنترل راحت تر سیستم های صوتی و تقویت صدای سینمای خانگی می شود.

HDMI ARC و eARC از بهترین نوآوری ها در زمینه سیستم های صوتی در چند دهه اخیر می‌باشند. آماده اید تا در مورد آنها بیشتر بدانید؟ در ادامه همه چیزهایی را که باید در مورد HDMI ARC بدانید را بیان خواهیم کرد.

 

HDMI ARC چیست؟

ARC که اغلب نادیده گرفته می شود مخفف “Audio Return Channel” و به معنای کانال برگشت صدا است و از زمانی که استاندارد HDMI 1.4 معرفی شد، ARC شروع به عرضه در تلویزیون ها، ساندبارها و گیرنده های A/V جدید کرده است. این پروتکل ارتباط دو طرفه بین دستگاه ها را از طریق یک اتصال HDMI ارائه می دهد. پورت HDMI ARC به شما امکان می دهد از HDMI هم به عنوان ورودی و هم به عنوان خروجی صدا استفاده کنید.

از زمانی که ARC در سال 2009 معرفی شد، به یک استاندارد بسیار رایج تبدیل شده است، و شما آن را در بهترین تلویزیون هایی که بررسی کرده ایم، و همچنین بهترین ساندبارها خواهید یافت.

تقریبا هر چیزی که با استاندارد HDMI 1.4 کار می کند باید از ARC پشتیبانی کند، اما برای اطمینان، دفترچه های راهنما مربوط به دستگاه های خود را بررسی کنید. همه تلویزیون ها یی که پس از عرضه HDMI 1.4 به عنوان استاندارد تولید شده اند، از ARC پشتیبانی نمی کنند.

 

HDMI ARC: مواردی که باید بدانید

جریان دو طرفه صدای ارائه شده توسط HDMI ARC به این معنی است که می توانید به راحتی کارهایی را انجام دهید که قبلا برای انجام آنها به کابل های اضافی نیاز داشتید.

 

ARC

 

ابتدا می توانید سیستم صوتی خود را با یک کابل HDMI به تلویزیون وصل کنید. ساندبار خود را با استفاده از درگاه مشخص شده با قابلیت ARC به تلویزیون متصل کنید و می توانید از آن برای هر دستگاهی که به تلویزیون متصل می شود، از جمله پخش کننده های بلوری،  کنسول های بازی و سایر دستگاه ها استفاده کنید. و این کار به طورمستقیم از طریق خود تلویزیون به جای نیاز به گیرنده صوتی جداگانه انجام می شود.

دوم اینکه، می‌توانید این اتصالات را از طریق ساندبار اجرا کنید و به شما امکان می‌دهد چندین اتصال HDMI را از تلویزیون به نوار صوتی بدون نیاز به تنظیمات اضافی تغییر دهید. این به ویژه برای مواردی مفید است که تلویزیون شما به دیوار نصب شده است و شما به همه پورت‌های HDMI دسترسی ندارید و یا می‌خواهید ظاهر تمیزتری داشته باشید و کابل‌های کمتری به تلویزیون متصل شوند.

با توجه به فاصله پخش‌کننده تا تلویزیون، ممکن است به کابل‌های HDMI فعال نیاز داشته باشید که به برق از کانکتور USB-C نیاز دارند. اگر یک کابل HDMI جدید می‌خرید، به دنبال نشان یا همان لوگو HDMI Cable Power باشید که می‌تواند به جای نیاز به کابل USB جداگانه، از دستگاه منبع برق مورد نیاز خود را تامین کند.

وقتی تلویزیون شما به ساندبار یا سیستم بلندگو متصل است، می‌توانید از اتصال ARC برای رساندن صدای تلویزیون به بلندگوها نیز استفاده کنید. برای مثال، صدایی که از یک آنتن به تلویزیون می‌رود، می‌تواند از طریق HDMI نیز پخش شود و به جای بلندگوهای داخلی تلویزیون، از ساندبار پخش شود. این امر به ویژه برای تلویزیون‌های هوشمند دارای اهمیت است، زیرا سرویس‌های استریم تمام محتوا را از طریق Wi-Fi ارائه می‌کنند، بدون اینکه کابلی به گیرنده وارد شود. اتصال ARC به شما این امکان را می دهد که صدا را بدون نیاز به اتصال با کابل صوتی اضافی به نوار صوتی خود ارسال کنید.

همچنین می‌توانید از این استاندارد همراه با استاندارد HDMI دیگری به نام کنترل الکترونیک مصرفی (HDMI-CEC) استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خارجی مانند پخش‌کننده‌های بلوری را با استفاده از کنترل تلویزیون کنترل کنید. با استفاده از اتصال ARC برای صدا و عملکرد HDMI-CEC (این باید به طور پیش فرض در تلویزیون شما فعال باشد)، می توانید هم تعداد کابل های استفاده شده و هم تعداد کنترل های مورد نیاز برای سینمای خانگی خود را کاهش دهید.

 

HDMI ARC: تنظیم صدا

با توجه به نوع تلویزیون و برند آن ممکن است، چند مرحله اضافی طول بکشد تا همه چیز برای ARC فعال و تنظیم شود.

HDMI

ابتدا مشخص کنید که کدام پورت (ها) از ARC پشتیبانی می کند. اکثر سازندگان تلویزیون خروجی ARC را تنها از طریق یک پورت HDMI به جای هر سه یا چهار پورت موجود در مجموعه ارائه می دهند. این معمولاً با یک برچسب روی خود دستگاه نشان داده می شود. اگر درگاه‌های HDMI به وضوح برچسب‌گذاری نشده‌اند، می‌توانید دفترچه راهنمای تلویزیون را بررسی کنید، که نشان میدهد از کدام درگاه HDMI استفاده کنید.

 

ممکن است لازم باشد خروجی ARC را در تلویزیون فعال کنید. به طور کلی این ویژگی را در منوی تنظیمات، در قسمت صدا پیدا خواهید کرد. در حالی که بسیاری از تلویزیون‌ها دستگاه‌های با قابلیت ARC را پس از اتصال کابل به طور خودکار شناسایی می‌کنند، برخی دیگر از شما می‌خواهند که این ویژگی را به صورت دستی روشن کنید.

 

نحوه اتصال ARC

 

در نهایت، فقط وسایل خود را به برق وصل کنید. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که پورت دارای ARC باید به دستگاه صوتی خارجی شما متصل شود.

 

HDMI ARC: معایب احتمالی

در حالی که سادگی ARC و صدا روی HDMI عالی است، اما کاملاً کامل نیست. استاندارد ARC به طور خاص برای جایگزینی خروجی های صوتی دیجیتال S/PDIF (که TOSLINK نیز نامیده می شود) طراحی شده است و بنابراین از هر فرمت صوتی که معمولاً از S/PDIF عبور می کند پشتیبانی می کند: صدای Dolby Digital، DTS و PCM. این تلویزیون می تواند هم صدای معمولی دو کاناله و هم صدای فراگیر 5.1 را بدون هیچ مشکلی کنترل کند.

ARC HDMI

 

اما همچنین دارای همان محدودیت هایی است که استاندارد S/PDIF جایگزین آن شده است. یعنی نمی‌تواند صدای HD یا با نرخ بیت بالا را که توسط استانداردهایی مانند Dolby Atmos و DTS:X استفاده می‌شود ارسال کند. این مشکل آزاردهنده است زیرا صداهای پایین از طریق HDMI می تواند سیگنال را بدون مشکل منتقل کند. این صرفاً یک محدودیت از مشخصات ARC است.

حتی ممکن است برخی از تلویزیون ها در واقع خروجی صدا را از طریق ARC کاهش می دهند و همه چیز را به صدای دو کاناله تبدیل می کنند حتی اگر صدای 5.1 کانال باشد. این قضیه رایج نیست، اما با توجه به برند و مدل تلویزیون شما، ممکن است کیفیت صدای کمتری را با ARC داشته باشید. در این موارد، برای داشتن صدای با کیفیت تر باید از اتصال یک یا دو کابل صوتی اضافی کمک بگیرید.

 

HDMI 2.1 با eARC

نسخه بعدی HDMI ARC در سال 2018 با افزودن HDMI 2.1 به تلویزیون به بازار روانه شد. اتصال HDMI 2.1 دارای مزایای زیادی است، مانند پهنای باند بالاتر برای وضوح و نرخ فریم بالاتر، و همچنین ویژگی های جدید جالب مانند حالت های بازی خودکار.

HDMI 2.1 همچنین یک نسخه جدید و بهبود یافته از ARC به نام Enhanced Audio Return Channel یا eARC ارائه می دهد. بزرگترین پیشرفتی که eARC ارائه می دهد، پشتیبانی از سیگنال صوتی با وضوح کامل است، به این معنی که از Dolby Atmos و سایر فرمت های صدای غیر فشرده پشتیبانی می کند.

عملکرد ARC

در حال حاضر همه تلویزیون‌ها از HDMI 2.1 برای همه پورت‌های HDMI استفاده نمی‌کنند، اما تعداد قابل توجهی از آن‌ها پشتیبانی جزئی از 2.1 را برای ویژگی‌های خاص ارائه می‌کنند که eARC گسترده‌ترین آن‌ها است. eARC را در مدل‌های LG، Samsung، Sony، TCL، Vizio و Hisense می‌بینید.

 

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *