سرویس آگهی
سرویس آگهی
دالبی اتموس Dolby Atmos

دالبی اتموس Dolby Atmos چیست؟

دالبی اتموس (Dolby Atmos)

دالبی اتموس (Dolby Atmos) جدیدترین تکنولوژی دالبی می‌باشد که صدای فراگیر و همه جانبه را به گوش مخاطب می رساند. این تکنولوژی در واقع یک استاندارد سیستم خروجی صدای فراگیر می‌باشد که صدا را به حالت سه بعدی و 360 درجه پخش می‌کند.

 

دستگاه هایی که دارای تکنولوژیDolby Atmos  می‌باشند، میتوانند تجربه شنیدن صدای همه جانبه و فراگیر را به شما بدهد به طوریکه صدا را به صرت یه بعدی و از تمامی جهات می شنوید. این تکنولوژی در جدیدترین Sound bar ها، کنسول های بازی، تلویزیون و حتی در دستگاه های الکترونیکی کوچک مانند تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و هدفون ها وجود دارد. دالبی اتموس تبدیل به یک ویژگی ضروری برای طرفداران فیلم میشود.

Dolby Atmos چگونه کار می‌کند؟ چگونه میتوان آن را خریداری کرد؟ و چه محتواهایی این تکنولوژی را پشتیبانی می‌کنند؟

در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم.

 

دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟

به طور خلاصه، Dolby Atmos یک فرمت صوتی اختصاصی است و به گونه ای طراحی شده است که می توانید صدای فراگیر و 360 درجه ای را که در یک سالن سینما تجربه می کنید را به اتاق نشیمن خود بیاورد. این فرمت در سال 2012 در سالن دالبی در لس آنجلس نصب شد و برای اولین بار با انیمیشن Brave معرفی شد. این فرمت به تدریج از طریق نصب های سفارشی راه خود را به خانه ها باز کرد و اخیرا در محصولات صوتی خانگی مانند تلویزیون ها و ساندبارها اضافه شده است.

 

 

Atmos طرفداران سینمای خانگی را با بعد دیگری از صدای فراگیر آشنا کرده است. در سیستم های عادی، صدا به صورت افقی به گوش میرسد اما فرمت دالبی اتموس، بعد جدیدی را اضافه کرده که می توان صدا را از بالای سر نیز شنید به طوری که شنونده در یک حباب صدا قرار می‌گیرد تا حس واقعی تری از فضای صوتی را تجربه نمایید.

 

دالبی اتموس (Dolby Atmos) چگونه کار می کند؟

دالبی اتموس (Dolby Atmos) صدای غنی با عمق زیاد و جزئیات زیاد می باشد. به منظور دستیابی به صدای واقعی و فراگیر (Surround)  ، این فناوری از یک کانال 9.1 (شامل صداهای ثابت مانند صدای پس زمینه و موسیقی)، 128 Tracks و حداکثر 118 شی صوتی (Sound Object) همزمان برای ایجاد یک صحنه صوتی فراگیر استفاده می کند.

 

 

یک جسم صوتی (Sound Object) می تواند هر چیزی از صدای پای انسان ، صدای توپ بسکتبال و یا یک موقعیت خاص در یک صحنه داشته باشد. Atmos به سازندگان محتوا این امکان را می دهد که صداها را در یک مکان دقیق قرار دهند و هر حرکتی را (فکر کنید کسی در راهرو از دست شما فرار می کند) را در یک فضای سه بعدی تنظیم کنند.

 

 

وقتی تنظیم و میکس صدا کامل شد، Atmos می‌تواند صدایی با کیفیت سینما را به اتاق نشیمن شما بیاورد. به شرطی که تجهیزات سازگار با Dolby Atmos مانند یک ساندبار، سینمای خانگی با یکی از بهترین گیرنده های AV که دارای اسپیکرهای صدای فراگیر باشد.

فناوری بهینه سازی شده با اتموس Atmos تمام داده های صوتی را تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس تعداد بلندگوهای شما و محل قرارگیری آنها، پخش بهینه را در زمان واقعی تعیین می کند. این بدان معناست که وقتی یک هواپیما در فیلم مورد علاقه شما از بالای سر شما پرواز می کند، به نظر می رسد که هواپیمای واقعی بالای سر شما در حال حرکت است. هرچه بلندگوهای بیشتری داشته باشید، موقعیت صوتی و همچنین جزئیات و عمق کلی صدا بهتر است.

 

اتموس Atmos چگونه با صدای فراگیر (Surround) مقایسه می شود؟

بزرگترین تفاوت بین Dolby Atmos و صدای فراگیر سنتی استفاده از کانال ها است. صدا بر روی صدای فراگیر معمولی بیشتر به عنوان کانال 5.1 (پنج بلندگوو یک ساب ووفر) یا 7.1 (هفت بلندگوو یک ساب ووفر) شناخته می شود. در این نوع تنظیمات، می‌توانید حرکت هلیکوپتر را از راست به چپ یا برعکس بشنوید، اما سیستم نمی‌تواند صدای چیزی را که از بالای سر شما رد می شود را شبیه سازی کند. با فناوری دالبی اتموس می توانید صداهایی که از بالای سر هم عبور می کند را داشته باشید و در صدای فراگیر و همه جانبه غرق شوید.

 

 

Dolby Atmos صدای آکوستیک و فضای اطراف اجسام را به یک مکان اختصاص می دهد. این بدان معناست که اگر صدایی در گوشه سمت راست بالای اتاق شنیده شود، صدا به جای ثابت شدن روی بلندگوی سمت راست، دقت فضایی بهتری خواهد داشت. و از آنجایی که بلندگوهای سازگار با Atmos دارای درایورهایی هستند که به سمت بالا حرکت می کنند، شما از مزیت شنیدن صدا از ارتفاع بیشتر برخوردار خواهید شد. این امر با پخش صدا از سقف مانند آنچه در جدیدترین سری بلندگوهای Klipsch Reference و Reference Premiere وجود دارد به دست می آید. این بلندگو به اندازه بلندگوهای دارای ارتفاع واقعی قدرتمند نخواهد بود، اما یک جایگزین موثر است.

تجربه دالبی اتموس (Dolby Atmos) در خانه

همه افراد فضایی برای قرار دادن چند بلندگوی پراکنده در اطراف اتاق تلویزیون یا در واقع امکانات مالی لازم برای خرید این بسته‌های بلندگوهای سینمای خانگی دلپذیر و اغلب لوکس را ندارند.

Soundbar هایی که دارای فناوری دالبی اتمس هستند گران هستند، اما ساندبارها به علت داشتن تعداد اسپیکرهای کمتر نسبت به سینما خانگی این روزها محبوب تر هستند. با تعداد اسپیکرهای کمتر، صدای فراگیر وهمه جانبه را دارا هستند. اگر بخواهید سیستم صوتی سینمای خانگی خود را فراتر از ساندبار و یک اسپیکر خطی زیر تلویزیون گسترش دهید، بسیاری از مدل‌های ساندبار را می‌توان با بلندگوها و ساب ‌ووفرهای بی‌سیم خریداری نمود.

 

واقعا به دالبی اتموس (Dolby Atmos) احتیاج داریم؟

در حال حاضر، Dolby Atmos بیشتر یک خواسته است تا یک نیاز. طرفداران سیستم های صوتی و تصویری که تلویزیون های 4K یا حتی 8K دارند،بیشتر دنبال سرمایه گذاری در سیستم های سینمای خانگی یا ساندبارهای سازگار با Atmos هستند و یا علاقه بسیار زیادی به این حوزه دارند. باید توجه داشت که هنوز محتواهای زیادی با این فناوری تولید نشده است. اگر نمیخواهید هزینه بسیاری زیادی بابت این تکنولوژی بپردازید برای خرید این محصولات دست نگه دارید تا محتواهای بیشتری در این زمینه تولید شود و محصولاتی با قیمت های مقرون به صرفه تری تولید شوند.

اما اگر دوست دارید احساس کنید که در وسط فیلم اکشن مورد علاقه خود هستید یا در ردیف اول، در یک سالن کنسرت با خواننده مورد علاقه خود که بلیط آن ها برای ماه های پیش رو فروخته شده است، نشسته اید، ارزش سرمایه گذاری را دارد.

 

محتواهای دالبی اتموس (Dolby Atmos) را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که محصولات مصرفی اغلب با قابلیت‌هایی پیش از در دسترس بودن فرمت جدید وارد بازار شده‌اند (فکر کنید صفحه‌های تلویزیونی قادر به مدیریت تصاویر 8K هستند در حالی که محتواهای آن بسیار کم می باشد.)، به نظر می‌رسد سیستم های صوتی که فناوری Dolby Atmos را پشتیبانی می‌کنند به راحتی در دسترس است در حالی که یافتن محتوا دشوار است.

 

در حال حاضر می‌توانید Dolby Atmos را از طریق مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها از جمله Amazon Prime، Disney+ (اکنون با پشتیبانی از Atmos در Apple TV 4K)، HBO Max و Netflix تجربه کنید.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *