سرویس آگهی
سرویس آگهی
صدای Hi-Res یا صدا با وضوح بالا چیست؟

صدای Hi-Res یا صدا با وضوح بالا چیست؟

 

صدای Hi-Res یا صدا با وضوح بالا چیست؟

آیا صدای Hi-Res یا صدا با وضوح و کیفیت بالا میتواند ارتباط شما را با موسیقی بهبود ببخشد؟ آیا خریداری اشتراک در برنامه های پخش موزیک های Hi-Res ارزش دارد یا خیر؟

در این مقاله سعی بر این است تا شما را با صدای Hi-Res آشنا کنیم. پس برای گرفتن جواب سوال های خود در این مورد در این مقاله با همراه باشید.

 

در مورد فرمت های صوتی استاندارد و Hi-Resolution (یا Hi-Res) سردرگمی زیادی وجود دارد، اما ارزش دانستن تفاوت آنها با سایر فرمت ها را دارد. این دلیل که کیفیت صدای موسیقی که گوش می دهید می تواند تأثیر زیادی بر تجربه شنیداری شما داشته باشد و می تواند بر انتخاب شما برای استفاده از سرویس پخش موسیقی تأثیر بگذارد.

اگر هزینه زیادی برای داشتن بهترین هدفون ها یا مجموعه ای عالی از بلندگوهای Hi-Fi پرداخت کرده اید و صدای خوبی را از موسیقی مورد نظر خود دریافت نکردید، این را مدیون خود هستید که موسیقی مورد علاقه خود را با کیفیت Hi-Res تجربه کنید. در ادامه بخوانید تا متوجه شوید که چرا کیفیت صدای پخش شده شما واقعاً مهم است  و معنای واقعی همه اصطلاحات مختلف چیست.

صدای Hi-Res چیست؟

وضوح بالا یا Hi-Res از نظر صدا چیست؟ به عبارت ساده، هر چیزی که بهتر از سی دی است. برای یک تعریف طولانی تر، گروه سرگرمی دیجیتال، انجمن الکترونیک مصرف کننده و آکادمی ضبط، ، آن را به عنوان “صدای بدون افت که قادر به بازتولید طیف وسیعی از صداهای ضبط شده با کیفیت بهتر از سی دی است” توصیف می کنند.

کیفیت CD در 16 بیت/44.1 کیلوهرتز مشخص شده است و یک فایل صوتی با وضوح بالا دارای عمق بیت بیشتر (معمولا تا 24 بیت) و فرکانس نمونه برداری بالاتر (معمولا تا 96 کیلوهرتز یا 192 کیلوهرتز) است. هرچه اطلاعات بیشتر (یا وضوح بیشتر) در یک فایل صوتی باشد، هنگام پخش از طریق تجهیزات Hi-Fi سازگار، خروجی با کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

اهمیت کیفیت صدای ضبط شده

 

 

با داشتن محتوای موسیقی بسیار عالی که در دسترس ماست، انتخاب یک سرویس پخش کننده موسیقی بیشتر به این موضوع مربوط می شود که استفاده از یک برنامه چقدر آسان است یا اینکه این سرویس چقدر با بلندگوهای بی سیم یا مؤلفه پخش شما یکپارچه شده است. و برای برخی از شنوندگان موسیقی، کیفیت صدا کمتر از پخش کننده موسیقی اهمیت دارد.

بسیاری از طرفداران موسیقی به این فکر می کنند که آیا گوش دادن به صدای Hi-Res واقعاً ارزش پرداخت هزینه را دارد یا خیر. اما برای کسانی که مشتاق شنیدن آهنگ‌های مورد علاقه‌شان از طریق بهترین هدفون ها یا سیستم‌های قوی Hi-Fi با بلندگوهایی که دارای برد کامل هستند، هر چیزی کمتر از فایل موسیقی دیجیتال با بالاترین کیفیت می‌تواند بی‌احترامی به هنرمندها و ضبط کنندگان و تولیدکنندگان موسیقی به نظر برسد.

برای علاقه مندان به موسیقی، شنیدن هر ویژگی ظریف در ضبط صدا با بهترین کیفیت موجود برای تجربه کلی موسیقی و سطح لذت بردن از ان بسیار مهم است. همانطور که تماشای محتوای HDR، 4K یا 8K در یکی از بهترین تلویزیون‌ها می‌تواند تجربه تماشای بسیار فراگیرتری را نسبت به ویدیوهای با کیفیت استاندارد ارائه دهد، گوش دادن به موسیقی با وضوح بالا Hi-Res ، شنونده را به گروه‌های مورد علاقه‌اش نزدیک‌تر می‌کند. اغلب احساس ارتباط بیشتر با یک هنرمند و خروجی آنها را ایجاد می کند.

 

آیا استریم کردن بهتر از پخش از طریق سی دی است؟

هنگامی که Spotify سرویس استریم خود را در سال 2006 راه اندازی کرد، همه از خروجی با کیفیت پایین تر از CD آن راضی نبودند،  استریم کردن آن حداکثر 320 کیلوبیت در ثانیه است که تقریباً یک چهارم سی دی تعیین شده با سرعت 1411 کیلوبیت در ثانیه است.

در حالی که فایل‌های کوچکتر امکان پخش موسیقی را فراهم می‌کرد و برای زیرساخت‌های شبکه با پهنای باند محدود در آن زمان دردسر کمتری داشت، طرفداران صدای با کیفیت کمتر از آن راضی بودند.

امروزه اپل موزیک و آمازون موزیک نیز خدمات استریم بدون اتلاف و Hi-Res  را ارائه می دهند، اما علیرغم طول عمر و جایگاه آن به عنوان یکی از محبوب ترین ارائه دهندگان استریم موسیقی، Spotify در حال حاضر گزینه ای با کیفیت صدای بهتر در ارائه ندارد.

 

مشخصات Hi-Res

از نظر اینکه به دنبال استریم کردن موسیقی با وضوح بالا  یا استفاده از فایل های Hi-Res باشید و مطمئن شوید که بهترین کیفیت صدا را دریافت می کنید، باید به نرخ بیت فایل توجه کنید. هر چه بیت های بیشتری مشخص شود، سطح اطلاعات موجود در سیگنال صوتی بیشتر می شود و هنگام پخش بر روی تجهیزات سازگار، کیفیت بیشتری در موسیقی خود خواهید داشت. همچنین، هرچه فرکانس بالاتر باشد، تعداد دفعات بیشتری در ثانیه از سیگنال صوتی نمونه برداری می شود.

معمولاً یک فایل صوتی با وضوح بالا 24 بیت/192 کیلوهرتز با سرعت 9216 کیلوبیت بر ثانیه منتقل می شود که تقریباً شش برابر بیشتر از CD است.

 

 

فرمت فایل های صوتی تعریف شده:

  • WAV (Waveform Audio File): یک فرمت فایل بدون تلفات فشرده نشده که سی دی ها در آن کدگذاری می شوند.
  • AIFF (Audio Interchange File Format): جایگزین غیر فشرده اپل برای WAV.
  • FLAC (Free Lossless Audio Codec): فرمت محبوب صوتی بدون افت Hi-Res برای دانلود و ذخیره سازی موسیقی. توسط اپل پشتیبانی نمی شود.
  • ALAC (Apple Lossless Audio Codec): فرمت صوتی Hi-Res بدون افت کیفیت اختصاصی اپل که با iOS و Apple Music سازگار است.
  • DSD (Direct Stream Digital): فرمت بدون اتلاف Hi-Res که برای اولین بار در سی دی های Super-Audio (SACD) بود.
  • MQA (Master Quality Authenticated): یک فرمت بدون تلفات که از فرآیند فشرده سازی پیچیده و باز کردن فایل های صوتی بزرگ استفاده می کند تا یک استریم کارآمد را امکان پذیر کند. این قالب توسط Tidal در  Hi-Res Master  استفاده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *