سرویس آگهی
سرویس آگهی
How-to-change-picture-mode

چگونه بهترین کیفیت تصویر را از تلویزیون 4K خود دریافت کنید.

بهترین کیفیت تصویر را از تلویزیون خود دریافت کنید.

در تنظیمات تصویر تلویزیون خود چند کلمه فیلم Movie، ورزش Sport و زنده Vivid و … را می بینید و نمیدانید که چه زمانی از آن ها استفاده کنید؟ یا زمانی که از این حالت ها استفاده می کنید، تصویر بی کیفیت تری نسبت به قبل میگیرید؟  ما در این مقاله سعی داریم تا به تمامی پرسش های شما در این زمینه پاسخ دهیم.

تماشای یک تلویزیون پیشرفته با تنظیمات اشتباه مانند رانندگی با یک فراری با لاستیک های خالی است: شما از پتانسیل کامل خرید خود استفاده نمیکنید.

 

کیفیت تلویزیون

 

تلویزیون های جدید 4K Ultra HD، اغلب دارای گزینه‌ها و حالت‌های از پیش تعیین‌شده گیج‌کننده‌ای وجود دارد که پیدا کردن تنظیمات مناسب را دشوار می‌کند. خوشبختانه، برای دریافت بهترین عملکرد و تصویر از تلویزیون شما کار زیادی لازم نیست. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

 

آیا باید از یک متخصص استفاده کنید؟

برای دریافت بهترین تصویر، تلویزیون شما باید برای یک اتاق خاص تنظیم یا کالیبره شود. اما کالیبراسیون، در دقیق‌ترین تعریف خود، به تجهیزات تست حرفه‌ای (مانند رنگ‌سنج Klein K-10A یا طیف‌سنج X-Rite i1 Basic Pro 2)، آموزش مناسب و معمولاً دسترسی به کدهای راه‌اندازی ویژه مورد استفاده نصاب‌ها نیاز دارد. همچنین مستلزم تنظیم حداقل دو حالت برای تطبیق با شرایط نوری خاص است. برای مثال، یکی برای مشاهده در شب و دیگری برای روز.

 

رنگ سنج تلویزیون

 

خوشبختانه شما نیازی به خرید تجهیزات آزمایشی به ارزش هزاران دلار یا صرف صدها دلار برای استخدام یک کالیبراتور حرفه ای ندارید. امروزه، اکثر تلویزیون‌ها حداقل با یک حالت تصویر از پیش تعیین‌شده عرضه می‌شوند که رنگ‌ها و کنتراست بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد و برای تماشای تلویزیون به صورت روزانه، این تنظیمات مناسب هستند.

ری سونیرا، بنیانگذار و مدیرعامل DisplayMate Technologies، یک شرکت مستقل تست و مشاوره، می‌گوید  «تلویزیون های برندهای رده بالا در پنج سال گذشته بسیار خوب کالیبره شده اند» . Soneira برای چندین دهه در خط تست تلویزیون بوده و نویسنده یکی از اولین برنامه های تست مانیتور، DisplayMate است. او می‌گوید که برای اکثر شرایط نوری تماشای تلویزیون در خانه، کالیبراسیون حرفه ای لازم نیست.

در عوض، تنها چیزی که نیاز دارید، کمی دانش برای دریافت بهترین تصویر تلویزیونی برای یک بازی مهیج یا تماشای یک فیلم سینمایی هیجان انگیز است.

 

حالت های تصویر از پیش تعیین شده در تنظیمات تصویر تلویزیون به چه معنا هستند؟

 

TV Mode حالت های تلویزیون

به طور کلی، حداقل چهار حالت یا تنظیمات مختلف ویدئویی از پیش تعیین شده در اکثر تلویزیون‌های 4K وجود دارد: فیلم، ورزش، بازی و زنده (Vivid). اصطلاحات این حالت ها در بین تولید کنندگان متفاوت است. به عنوان مثال، حالت زنده گاهی اوقات حالت پویا یا حالت استاندارد نامیده می شود.

Soner Oklu، مهندس تضمین کیفیت در سامسونگ می گوید: «حالت فیلم دقیق ترین حالت تنظیم تلویزیون است».  این بدان معناست که تلویزیون در کارخانه تنظیم شده است تا مشخصات تصویر رسمی (به عنوان مثال، Rec. 709 و گامای 2.2 برای HD) را تا حد امکان نزدیک به تصویری که کارگردان یا فیلمساز در نظر گرفته بود، بازتولید کند.

سایر سازندگان ممکن است به همان حالت سینما (ال ‌جی و سونی) یا حالت تاریک کالیبره شده یا کالیبره شده (Vizio) اشاره کنند.  همانطور که از نام‌گذاری نشان می‌دهد، این حالت ایده‌آل برای تماشای فیلم است. حالت‌ فیلم تمایل به کاهش روشنایی کلی دارد تا کنتراست را بهبود بخشد، اما در اتاقی با نور روشن، رنگ‌های ملایم ممکن است برای برخی از بینندگان بی‌نظیر به نظر برسند.

با این تفاسیر باید علاقه افراد را برای تماشای تلویزیون در نظر گرفت، زیرا با توجه به تصویر ذهنی هر فرد میتوان این تنظیمات را شخصی سازی کرد. سونیرا خاطرنشان کرد: “همه نمی خواهند یک تصویر کاملا دقیق داشته باشند.” در نتیجه، بسیاری از تولید کنندگان انواع دیگر از پیش تنظیم های ذخیره شده را در منوهای تصویر یا ویدیو تلویزیون های خود ارائه می دهند. برای مثال سامسونگ یک حالت استاندارد و یک حالت طبیعی را نیز ارائه می دهد. اولی نور محیط را در اتاق حس می کند تا به طور خودکار روشنایی و کنتراست را تنظیم کند. در حالت طبیعی، سنسور خاموش است.

 

از حالت زنده یا همان Vivid اجتناب کنید.

حالت از پیش تعیین شده حالت زنده یا حالت پویا (گاهی اوقات حالت استاندارد نامیده می شود) است. این حالت روشنایی و رنگ را به حداکثر می رساند، جزئیات را تار می کند و رنگ های روشن اغراق آمیز را نشان می دهد.

پس چرا حالت Vivid وجود دارد؟ این به عنوان یک حالت نمایشی در فروشگاه در نظر گرفته شده است تا به مجموعه ای کمک کند در کنار ده ها تلویزیون دیگر در یک فروشگاه بزرگ با نور روشن قرار بگیرند. مراقب باشید: تلویزیون شما ممکن است به طور پیش فرض در حالت Vivid باقی بماند.

 

حالت بازی Game Mode

گیمرها می‌خواهند تلویزیون 4K خود را به حالت بازی تغییر دهند، تا یک بازی هیجان انگیز با کیفیت بالا داشته باشند. اساساً، این تنظیم برخی از پردازش های ویدئویی را حذف میکند تا تصویر روان تری را داشته باشید. ایده این است که حالت بازی، تاخیر ورودی را کاهش می دهد، یعنی مدت زمانی که تلویزیون برای پردازش تصویر از منبعی مانند کنسول بازی و رساندن تصویر به صفحه نیاز دارد را کم می‌کند.

 

کیفیت تصویر تلویزیون

 

تاخیر ورودی 60 یا 100 میلی ثانیه در حالت فیلم برای تلویزیون، نسبتاً متداول است، اما با روشن بودن حالت بازی، تأخیر ورودی خدود 20 میلی ثانیه است. این تفاوت زمانی در بازی های تیراندازی چند نفره بیشتر آشکار می شود. در حالت بازی ممکن است جزئیات بسیار ناچیزی از تصویر را از دست بدهید، اما سرعت بیشتری را دارید.

حالت ورزشی Sports  در تنظیمات تلویزیون را چه زمانی استفاده کنیم؟

اوکلو می‌گوید: «حالت ورزشی معمولاً برای اماکنی مناسب است که دارای نور بسیار کمی هستند ، این حالت کنتراست رنگی را بالا می برد و حتی در نشان دادن بعضی از رنگ ها بسیار اغراق می کند. مثلا رنگ سبز چمن را بسیار اغراق آمیز نشان می‌دهد.

حالت ورزشی نیز به طور خودکار صدا را در برخی از مجموعه‌های سامسونگ تنظیم می‌کند و باس بیشتری را برای ایجاد حسی که در استادیوم هستید ایجاد می‌کند. (سایر حالت‌های ویدیویی از پیش تعیین‌شده نیز ممکن است به‌طور خودکار صدا را در برخی از مجموعه‌ها تنظیم کنند.) اگر جمعیت زیادی برای تماشای بازی در یک بعدازظهر آفتابی جمع شده‌اید، ممکن است حالت ورزشی تنظیم مناسبی باشد. فقط مطمئن شوید که پس از از مهمانی، تنظیمات تلویزیون را به حالت فیلم تغییر دهید.

 

تغییر کدام تنظیمات تلویزیون مناسب است و از تغییرکدام تنظیمات اجتناب کنیم؟

اکثر تلویزیون ها به شما امکان می دهند هر یک از حالت ها را مطابق میل خود تنظیم کنید. بنابراین اگر حالت فیلم را ترجیح می دهید اما آن را برای اتاق نشیمن با نور روشن خود نامناسب می دانید، می توانید روشنایی یا کنتراست آن را افزایش دهید و تنظیمات را ذخیره کنید. همین امر در مورد سایر تنظیمات از پیش تعیین شده نیز صدق می کند. اما روی کدام تنظیمات باید تمرکز کنید؟

هم سونیرا و هم اوکلو می‌گویند که اگر از کیفیت تصویر ناراضی هستید، ابتدا باید به کنترل گامای مجموعه توجه کنید. این بر کنتراست تأثیر می گذارد و معمولاً روی عددی مانند 2.2 تنظیم می شود. کاهش این عدد، تصویر را روشن‌تر می‌کند، اما همچنین دیدن جزئیات در نقاط بسیار روشن تصویر را دشوارتر می‌کند. و افزایش تنظیمات گاما به 2.4، برعکس عمل می کند و دیدن جزئیات در قسمت های سایه دار تصویر را سخت می کند.

همچنین سونیرا به بینندگان یادآوری می کند که برخی از تنظیمات تا حدی نام های گمراه کننده دارند. برای مثال، روشنایی معمولاً سطح سیاهی تصویر را تنظیم می کند و یا نور پس زمینه سیستم روشنایی کلی مجموعه را افزایش می دهد.

تغییراتی که شما در رنگ تصویر انجام میدهید به طور معمول بر اشباع رنگ تأثیر می‌گذارند. هشدار داده می شود که تغییر دادن این تنظیمات می تواند باعث شود برخی از عناصر در تصویر، مانند پیراهن قرمز یک فرد در اطراف خود سایه بیندازد.

تغییرات زیاد در تنظیمات تصویر می تواند به طور کلی کیفیت تصویر را پایین بیاورد. تنظیمات تخصصی که مشاهده خواهید کرد ، مانند حرکت خودکار، کاهش نویز و کاهش لرزش ، به الگوریتم‌های منحصربه‌فرد در پردازش ویدیوی مجموعه اشاره دارند.  برخی از این تنظیمات، فریم‌های اضافی را برای نرم کردن حرکت تصویر اضافه می‌کنند، اما این ترفندهای بصری همچنین می‌توانند تصویر را مانند یک سریال قدیمی نشان دهند.

در برخی تلویزیون ها یک سری از پیش تنظیمات ذخیره نشده اند و وقتی شما آن ها را تغییر می دهید نمیتوانید به حالت اولیه برگردید. در این حالت مجبور می شوید تلویزیون را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

 

چگونگی تغییر تنظیمات تلویزیون 4K و HDR

سونیرا خاطرنشان کرد که تلویزیون 4K در واقع سه تلویزیون در یکی است. به این دلیل که باید برنامه ها را در فرمت استاندارد HD، فرمت 4K ultra-HD و فرمت 4K HDR (محدوده دینامیکی بالا) نمایش دهد. در اکثر برندها، می‌توانید حالت‌های ویدیویی مختلف را برای هر یک از این سه فرمت تنظیم کنید، که در حدود ۱۲ حالت پیش فرض در این تلویزیون ها وجود دارد.

 

4K HDR

 

جدیدترین فرمت‌های 4K HDR، مانند HDR10 و Dolby Vision، حاوی اطلاعاتی در سیگنال ها هستند (به اصطلاح متادیتا) که قرار است به طور خودکار به تلویزیون بگویند دقیقاً چه کاری انجام دهد.

برخی از تلویزیون ها حالت تقویت HDR را نیز ارائه می دهند. مانند ارتقاء مقیاس آن، گرفتن برنامه های استاندارد و تلاش برای افزایش رنگ و روشنایی به جای اینکه فقط روی رزولوشن تمرکز کند. توصیه ما این است که این تظیمات را تغییر ندهید.

 

چگونه می‌توانیم بهترین تنظیم تصویر تلویزیون را پیدا کنیم؟

پیشنهاد ما این است، اگر می‌خواهید تصویر را دقیق‌تر تنظیم کنید، یک رویکرد ساده را در پیش بگیرید. از برخی تصاویر ثابت با وضوح بالا که با آن‌ها آشنا هستید، مانند عکس‌های خانواده و دوستان، استفاده کنید و آن‌ها را روی یک USB قرار دهید و آن را به تلویزیون وصل کنید. سپس، هنگامی که تنظیمات تصویر را تغییر می دهید، می توانید دقیقاً ببینید که چگونه این تغییرات بر روی تصویر تأثیر می گذارد.

همچنین چند فیلم روی دیسک های بلوری 4K با پشتیبانی از HDR وجود دارد. بهترین موردی که تاکنون پیدا کرده ایم The Martian است. همانطور که تنظیمات را انجام می دهید، به مناطق سفید لباس فضایی ها و رنگ های نارنجی منظره نگاه کنید.

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *