سرویس آگهی
سرویس آگهی
دالبی ویژن (Dolby vision) چیست؟

دالبی ویژن (Dolby vision) چیست؟

دالبی ویژن (Dolby vision) چیست؟

کنجکاو هستید که دالبی ویژن Dolby Vision چیست و چه کاری انجام می دهد؟ میدانید که Dolby Vision چه تفاوتی با سایر فرمت‌های HDR دارد، یا میدانید که از کجا می‌توان نمایش‌ها و فیلم‌هایی را دریافت کرد که با Dolby Vision سازگار هستند؟

در این مقاله همراه ما باشید تا جواب سوالات خود را در مورد دالبی ویژن بگیرید و حتی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های جدید با تعداد بیشماری از آرم‌ها و کلمات اختصاری و ویژگی های منحصر به فرد همراه شده‌اند. در سال های اخیر Dolby Vision به لیست طولانی این ویژگی ها اضافه شده است که بر روی تعداد زیادی از بهترین تلویزیون ها می بینید. اما Dolby Vision چیست و آیا واقعاً قابلیت متمایز کننده ای است ؟

 

Dolby Vision

دالبی ویژن Dolby vision چگونه تعریف می شود؟

Dolby Vision نام تجاری یک فرمت ویدیویی با محدوده دینامیکی بالا 4k (HDR) است که توسط افرادی که Dolby Surround را ایجاد کرده اند توسعه و ترویج شده است. برای استفاده از لوگوی Dolby Vision در تلویزیون یا پخش کننده بلوری، سازندگان باید برای تایید محصولات خود و مجوز استفاده از آن، هزینه پرداخت کنند. فرمت Dolby HDR همچنین در تولید ویدیو استفاده می شود و آن را به یک برند حرفه ای و همچنین مصرف کننده تبدیل می کند. HDR مخفف کلمه High Dynamic Range می‌باشد. به طور کلی HDR به تولید کنندگان فیلم ومحتواهای تصویری این امکان را میدهد تا ویدئوهایی روشن تر ، با دقت نور بالاتر و کنتراست رنگی بالاتری، تولید کنند.

 

Dolbyvision

 

به طور کلی HDR به عنوان راهی برای تلویزیون ها برای نمایش تعداد رنگ های بیشتر (با افزایش وسعت رنگ) و رنگ های شدیدتر (با افزایش سطوح روشنایی خاص) معرفی شد. قبل از HDR، مجموعه‌ها با مشخصات ویدیویی قدیمی برای HDTV محدود می‌شدند، که بر اساس محدودیت های فنی به دهه 90 برمی گشت.

تلویزیون های LCD و OLED امروزی ظرفیت نمایش رنگ‌های بسیار بیشتری نسبت به مجموعه‌های قدیمی‌تر دارند، اما تا زمانی که HDR به وجود آمد، راهی برای رسیدن به پتانسیل کامل خود نداشتند.

در حال حاضر HDR دارای 5 فرمت می باشد که شامل دو فرمت static (ایستا) و 3 فرمت Dynamic (پویا) می‌باشد.   HDR10 و HLG ایستا می باشند.   HDR10 توسط تمامی تلویزیون های HDR پشتیبانی می‌شود.

 

تفاوت بین HDR10 و Dolby Vision چیست؟

HDR10 را می‌توان به‌عنوان استاندارد باز برای محتوا و تلویزیون‌ها با دامنه دینامیکی بالا در نظر گرفت. همه مجموعه‌های دارای HDR (یا مجموعه‌های Ultra HD Premium) باید بتوانند HDR10 را پشتیبانی کنند. این استاندارد باعث می شود تا تلویزیون HDR بتواند مطالب HDR را بخواند و به درستی پخش کند. دستورالعمل‌ها یا ابرداده‌های خاص موجود در برنامه‌های HDR به نمایشگر یا پخش‌کننده ها نحوه نقشه‌برداری از رنگ‌ها و تنظیم سطوح روشنایی را می‌گوید. این دستورالعمل ها اساساً برای کل برنامه ثابت هستند.  HDR10 همچنین به این معنا باز است که تعیین نمی‌کند فیلم‌ها چگونه باید کدگذاری یا فشرده شوند.

 

دالبی ویژن Dolby vision چیست

 

برعکس HDR، دالبی ویژن Dolby Vision دستورالعمل‌های خاص‌تری را برای سازگاری با فرمت خود ارائه می‌کند. در واقع، مشخصات Dolby دارای دستورالعمل‌هایی می باشد که چگونه برای تولید فیلم، پخش برنامه های تلویزیون و نمایشگر های تلویزیونی باید موارد Dolby vision HDR را کدگزاری و رمزگشایی کنند. از نظر تلویزیون‌ها، Dolby Vision از نظر فنی بیشتر از HDR10 متقاضی دارد.

 

HDR10 بهتر است یا Dolby Vision؟

اگر به مشخصات با دقت بیشتری نگاه کنید، مجموعه‌هایی که دارای Dolby Vision هستند باید تصویری پویاتر، روشن‌تر و زنده‌تر ارائه دهند. و تلویزیون هایی که مشخصات Dolby Vision را دارند باید از نظر فنی از مجموعه های HDR10 برترباشند. با این حال، همه تلویزیون‌های دارای سیستم Dolby Vision یکسان نیستند.

Dolby Vision دستورالعمل‌ها یا ابرداده‌هایی را ارائه می‌کند که می‌توانند از صحنه‌ای به صحنه دیگر تغییر کنند و به سیستم تلویزیون دستور دهد که چه زمانی کنتراست را بیشتر و یا یک رنگ خاص را تقویت کند. علاوه بر این، حداکثر مشخصات Dolby برای تلویزیون های مصرفی تا عمق رنگ 12 بیتی که دارای 68 میلیارد رنگ ممکن (در مقابل عمق رنگ 8 بیتی تلویزیون های قدیمی که تنها 16.7 میلیون رنگ ممکن را ارائه می دهد) می رسد. در قسمت روشن تصویر، Dolby Vision اجازه می دهد تا 4000 نیت یا بیشتر برسد.

در مقایسه، HDR10 از مجموعه ثابتی از متادیتا استفاده می‌کند، که به تلویزیون‌ها انعطاف‌پذیری کمتری در نحوه مدیریت صحنه‌های مختلف در یک فیلم خاص می‌دهد. HDR10 همچنین عمق رنگ 10 بیتی را برای حداکثر 1.07 میلیارد رنگ ممکن تعیین می کند. و برای سطوح روشنایی، نمایشگرهای HDR10 1000 نیت یا بیشتر را هدف قرار می دهند. اما این اعداد و ارقام کل داستان را بیان نمی کنند.

 

what-is-dolby-vision

 

در حال حاضر تلویزیون ها قادر به نمایش عمق رنگ 12 بیتی نیستند. بنابراین برتری ظاهری Dolby Vision در عمق رنگ ممکن است در آینده کاربرد داشته باشد. نیازهای روشنایی در هر دو فرمت Dolby و HDR10 قابل انعطاف هستند. برای مثال، مجموعه‌های OLED نمی‌توانند سطح روشنایی LCD را بالا ببرند، اما از آنجایی که OLED‌ها کنتراست بهتری را در سطوح نور پایین‌تر ارائه می‌دهند، همچنان به عنوان مجموعه‌های سازگار با HDR10 و Dolby Vision معرفی می شوند.

 

آیا Dolby Vision تفاوتی در کیفیت تصویر ایجاد می کند؟

قطعا این ویژگی باعث بالارفتن کیفیت تصویر می شود. ممکن است نتوانید به عنوان مثال، همه آن میلیاردها رنگ را ببینید، اما در تصاویری مانند غروب خورشید که دارای کنتراست رنگی بایی می باشد میتوانید تمامی طیف رنگی را مشاهده نمایید.

 

Dolby-vision-contrast

 

با محتوای HDR، پویایی و حس واقع‌گرایی بیشتری در صحنه‌هایی که رنگ‌های غنی دارند مانند جنگل‌های سرسبز با پرندگان رنگین کمانی در حال پرواز و در برنامه‌هایی با عناصر با کنتراست بالا مانند تابلوهای نئونی در امتداد یک خیابان تاریک میبینید.

 

+Dolby-vision-HDR10

 

+HDR10 چطور؟

مشخصات HDR دیگری به نام HDR10+ وجود دارد  که توسط برخی از تولید کنندگان مانند سامسونگ و آمازون پشتیبانی می شود و به دنبال رفع برخی از کاستی های HDR10 است. ویژگی اصلی فرمت پلاس این است که به ابرداده های پویا، مشابه آنچه Dolby Vision ارائه می دهد، اجازه می دهد تا عملکرد تصویر و جزئیات تصویر قابل مشاهده را در صحنه های مختلف در یک برنامه بهبود بخشد.

 

کجا می توانید محتوای Dolby Vision را پیدا کنید؟

مجموعه دیسک های Ultra HD Blu-ray موجود در فرمت Dolby Vision وجود دارند که با قیمت های بالا و به صورت محدود ارائه می شوند. بهترین منبع برای فیلم‌ها و برنامه‌های Dolby Vision، سرویس‌های استریم مانند Netflix و Amazon هستند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *