سرویس آگهی
سرویس آگهی
تلویزیون QLED چیست؟

تلویزیون QLED چیست؟

تلویزیون های QLED چیست؟

تلویزیون های QLED سامسونگ نوید یک تصویر برتر را با قیمتی عالی می دهند. این ویژگی در تلویزیون های سامسونگ وجود دارد و آنها با مجموعه های OLED مقایسه می شوند.

در دنیایی که OLED، LCD، HDR و مجموعه‌ای از نام‌های اختصاری دیگر همگی برای جلب توجه شما رقابت می‌کنند، اختصارات بیشتر فقط به کلمات گیج‌کننده برای افراد می‌افزایند. اما سامسونگ امیدوار است فناوری صفحه نمایش جدیدش به نام QLED برجسته شود.

 

QLED samsung TV

 

بهترین تلویزیون های امروزی وضوح فوق العاده، رنگ های زنده تر و کنتراست عالی تر را در مقایسه با مجموعه های چند سال پیش ارائه می دهند. اما QLED تلاش می کند تا مجموعه موجود شما را با حجم رنگ بالاتر، زاویه دید فوق عریض و موارد دیگر به طور چشمگیری بهبود بخشد.

سامسونگ در نمایشگاه CES 2017 از اولین تلویزیون های QLED خود رونمایی کرد. و اکنون، این تلویزیون ها را می توانید در قفسه های فروشگاه ها پیدا کنید. اما قیمت تلویزیون‌های QLED سامسونگ هنوز بالاست پس بهتر است قبل از خرید این نوع تلویزیون ها هدف خود را از داشتن یک تلویزیون در نظر بگیرید.

در اینجا نگاهی داریم به اینکه فناوری QLED چیست و چگونه با OLED مقایسه می شود.

 

QLED چیست؟

اسم QLED سامسونگ واقعاً معنی خاصی ندارد. در واقع، اگر گفته شود تلویزیونی از فناوری QLED تلویزیون سامسونگ استفاده می کند، تنها به این معنی است که یک مجموعه LED است که از نقاط کوانتومی برای افزایش کیفیت تصویر خود استفاده می کند. به عبارت دیگر، این فناوری جایگزین جدید و مستقلی برای OLED یا LCD نیست، بلکه پیشرفتی برای فناوری LED سنتی است.

 

QLED TV

 

به طور خلاصه، سامسونگ سال‌ها است که روی فناوری نقطه کوانتومی و فناوری LED کار می‌کند و این شرکت این دو را در مجموعه‌های QLED خود ادغام کرده است تا تصویری برتر ارائه دهد.

 

QLED چگونه کار می کند؟

QLED قرار است یک فناوری به اصطلاح انتشار دهنده باشد. به عبارت دیگر، پشت صفحه تلویزیون شما دارای یک آرایه دیود ساطع کننده نور با نقطه کوانتومی است که به منبع نور دیگری نیاز ندارد. نقاط کوانتومی نور خود را تولید می کنند و بر اساس آنچه روی تصویر است روشن و خاموش می شوند. برخی از کارشناسان صفحه نمایش می گویند که نتیجه یک تصویر فوق العاده خواهد بود.

 

سامسونگ QLED

 

به عبارت دیگر، نقاط کوانتومی LED را تقویت می کنند و باعث تصویر بهتری می‌شوند. اما یک QLED مناسب در وهله اول حتی نیازی به LED ندارد.

 

نقاط کوانتومی چیست؟

نقاط کوانتومی ذرات بسیار ریزی هستند که وقتی با نور برخورد می‌کنند، می‌توانند نور بسیار شدیدی را ساطع کنند. برای مثال، اگر نور یک LED به یک ذره نقطه کوانتومی که نور قرمز ساطع می کند برخورد کند، به احتمال زیاد، نور قرمز را بسیار پر جنب و جوش و پر رنگ تر خواهد دید. در مورد رنگ های آبی و سبز هم این موضوع به همین شکل است.

نقاط کوانتومی چقدر کوچک هستند؟ یک نقطه کوانتومی کوچکتر از 2 تا 3 نانومتر متغیر است و یک نقطه کوانتومی زمانی بزرگ در نظر گرفته می شود که شعاع آن حدود 5 تا 6 نانومتر باشد. (یک نانومتر یک میلیاردم متر است. برای مقایسه، یک موی انسان تقریباً 100،000 نانومتر ضخامت دارد.)

مسلماً بهترین ویژگی نقاط کوانتومی توانایی آنها در تنظیم دقیق برای ارائه کیفیت تصویر فوق العاده است. با ترفندهای ساده، سازندگان تلویزیون مانند سامسونگ توانسته‌اند نحوه نمایش رنگ نقاط کوانتومی را بهبود ببخشند و برتری خاصی را نسبت به برندهای دیگر ارائه دهند.

 

QLED چگونه با OLED مقایسه می شود؟

در دنیای تلویزیون های سطح بالا، QLED در رقابت مستقیم با OLED است. و این بدان معناست که سامسونگ و فناوری QLED آن در رقابت مستقیم با ال‌جی و تلویزیون‌های OLED آن هستند.  همچنین سونی تلویزیون های OLED را با استفاده از پنل های ال جی تولید می کند.

اگر از شرکت‌ها بپرسید که کدام فناوری بهترین است، آنها   فناوری که خودشان در آن  سرمایه‌گذاری می‌کنند را بهترین می‌دانند و در واقع، هر کدام مزایای خاص خودشان دارند.

مجموعه‌های QLED از سطح روشنایی بهتری نسبت به OLED بهره می‌برند. در QLED ها شما سطح سفیدی بیشتری را دارید و رنگ های روشن را روشن تر می بینید. و هر زمان که رنگی را روی یک مجموعه QLED می‌بینید، معمولاً آن را در زنده‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین تصویر خواهید دید.

از آنجایی که QLED ها از فناوری LED استفاده می کنند، معمولاً می توانند اندازه های بسیار بزرگتری نسبت به صفحه نمایش های OLED امروزی داشته باشند. اما اینکه آیا این برای یک فرد معمولی که با یک مجموعه 65 اینچی راضی است مهم است یا خیر، جای بحث دارد.

از سوی دیگر، OLED از برخی جهات بهتر از QLED است. به عنوان مثال، OLED یک فناوری کاملاً انتشاری است، به این معنی که LED های ارگانیک بدون نیاز به منبع نور دیگری، به تنهایی نور ایجاد می کنند. تمام OLED ها به برق نیاز دارند و به سرعت روشن می شوند.

 

QLED

 

علاوه بر این، تلویزیونی که به نور پس‌زمینه دیگری نیاز ندارد، می‌تواند صفحه‌ نمایش نازک‌تری نسبت به تلویزیون‌های QLED داشته باشد. ال‌جی تلویزیون مدل W7 خود را معرفی کرد که در این تلویزیون از فناوری OLED استفاده شده است  و انقدر نازک است که مانند نقاشی روی دیوار است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که OLED ها، مانند QLED ها، می توانند دقت رنگ فوق العاده ای را ارائه دهند. اما همچنین متوجه خواهید شد که تلویزیون های OLED دارای سطوح کنتراست “بی نهایت” هستند. دلیلش این است که وقتی در یک قسمت تصویر رنگ مشکی موجود است، تک OLED های اطراف صفحه خاموش می شوند و یک سیاهی واقعی ایجاد می کنند. سایر فناوری های صفحه نمایش باید با کاهش انتشار نور، رنگ مشکی تولید کنند.

 

samsung QLED

 

OLED ها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به QLED ها ارائه می دهند که OLED را به یک فناوری مطلوب برای انواع مختلف دستگاه ها تبدیل می کند. در نهایت، منتقدان گفته اند که تلویزیون های OLED زوایای دید وسیع تری را ارائه می دهند.

با این حال، مانند QLED، تولید فناوری OLED تا حدودی دشوار است. و حداقل در حال حاضر، هر دو فناوری بسیار گران هستند.

 

از یک تصویر QLED چه انتظاری باید داشته باشم؟

مانند هر فناوری صفحه نمایش دیگری، با QLED مزایا و معایبی خواهید داشت.

از جنبه مثبت، LED ها می توانند بسیار روشن شوند. و هنگامی که آنها نورهای خود را به نقاط کوانتومی می تابانند، ذرات نور را تشدید می کنند و رنگ های بسیار زنده ای ایجاد می کنند. اگر رنگ های روشن و جسورانه را دوست دارید، QLED برای شما مناسب است.

 

تلویزیون QLED

 

با این حال، سطوح سیاه کامل نیستند. برخلاف OLED ها که برای ایجاد رنگ مشکی کاملاً خاموش می شوند، تلویزیون های QLED به نور پس زمینه LED متکی هستند. بنابراین، اگرچه LED ها برای ایجاد یک رنگ سیاه کم رنگ می شوند، کم نور شدن با خاموش کردن یکسان نیست. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که رنگ مشکی شما به اندازه یک OLED عمیق نباشد و ممکن است مقداری نور از آن عبور کند.

علاوه بر این، استفاده سامسونگ از LED و پنل نقطه کوانتومی به این معنی است که تلویزیون شما کمی ضخیم تر از OLED ها خواهد بود.

اگر نگران هزینه هستید، باید بدانید که قیمت گذاری QLED مشابه مجموعه های OLED است.

شما باید تعیین کنید که واقعاً از تلویزیون خود چه می خواهید. آیا می‌خواهید رنگ مشکی عمیق‌تری داشته باشید؟ اگر چنین است، OLED را انتخاب کنید. آیا به ضخامت تلویزیون خود اهمیت می دهید؟ اگر چنین است، QLED ممکن است بهترین گزینه نباشد. اگر می خواهید نمایش رنگ برجسته ای داشته باشید، QLED را انتخاب کنید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *