سرویس آگهی
سرویس آگهی
آشنایی با فرمت های فایل صوتی

آشنایی با فرمت های فایل صوتی

فرمت های فایل صوتی چه هستند و چرا برای گوش دادن به موسیقی اهمیت دارند.

 

در این مقاله می‌توانید در مورد فرمت های فایل های صوتی از MP3 تا FLAC و فرمت های دیگر، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

 

 

نوع فرمت فایل صوتی (یا کدک) مورد استفاده توسط سرویس‌های پخش موسیقی و سایت‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت موسیقی که می‌شنوید ، داشته باشد. تکنیک‌های فشرده‌سازی صوتی کارآمد، با حذف برخی اطلاعات از صدای ضبط شده در استدیو، حجم زیادی از داده‌های صوتی را  فشرده می‌کنند. اما این فرآیند می‌تواند تأثیر مضری بر کیفیت کلی صدای آهنگ‌های مورد علاقه‌تان و تجربه شنیداری شما داشته باشد. اما اینکه آیا متوجه کاهش کیفیت صدا می شوید، بستگی به نوع تجهیزاتی دارد که برای گوش دادن به آن استفاده می کنید.

 

برای اینکه بهترین صدا را از موزیک خود داشته باشید، باید آن را در تجهیزاتی با صدای عالی بشنوید که صدایی طبیعی دارند و طیف وسیعی از فرکانس ها را تولید می کنند.

 

در اینجا می خواهیم شما را با روش های فشرده سازی صدا آشنا کنیم.

 

Lossy audio یا صدای با اتلاف

در این تکنیک فشرده‌سازی است  نمیتوان اطلاعات فشرده شده و یا حذف شده را به حالت اولیه برگرداند. روش‌های Lossy درجات بالایی از فشرده‌سازی دیجیتال را فراهم می‌کنند که منجر به فایل‌های کوچک‌تر می‌شود. در این مواقع برخی از امواج صوتی حذف می شوند که بر کیفیت صدای یک فایل صوتی تاثیر می گذارد. فشرده سازی Lossy audio در تنظیمات حرفه ای که کیفیت بالا در اولویت است توصیه نمی شود.

 

Lossless audio یا صدای بدون اتلاف

این یک تکنیک فشرده‌سازی است که فایل‌های صوتی را به مقدار داده اصلی خود از حالت فشرده خارج می‌کند. روش‌های بدون اتلاف می‌توانند درجات بالایی از فشرده‌سازی دیجیتال را فراهم کنند، اما هیچ کاهشی در اندازه یا کیفیت صدا وجود ندارد. فشرده سازی بدون اتلاف در تنظیمات صوتی حرفه ای که در آن فایل های کامل مورد نیاز است ایده آل است. فرمت های موسیقی فشرده سازی بدون افت شامل FLAC، ALAC و WMA Lossless هستند.

 

در ادامه به فرمت های موسیقی Lossless audio می‌پردازیم:

 

 

Uncompressed audio یا صدای فشرده نشده

این یک فایل صوتی است که هیچ فشرده سازی روی آن اعمال نشده است. صدا در فایل های صوتی فشرده نشده مانند زمانی است که ضبط شده است. به عنوان مثال می توان به فرمت های PCM، AIFF و WAV اشاره کرد.

 

 

فرمت صوتی FLAC (Free Lossless Audio Codec)

FLAC صدای با کیفیت CD را در اندازه فایل کوچکتر از سی دی واقعی ارائه می دهد. همچنین یک کدک غیر اختصاصی و منبع باز است که برای توسعه دهندگان نرم افزاری که می خواهند از صدای بدون اتلاف استفاده کنند عالی است. اگرچه فایل‌های FLAC به راحتی قابل دسترسی هستند، اما می‌توانند شش برابر بزرگ‌تر از فایل‌های MP3 باشند، بنابراین دانلود آنها زمان بیشتری می‌برد. این فرمت با همه دستگاه ها و نرم افزارها سازگار نیست، اما از طریق Wi-Fi یا بلوتوث به خوبی پخش می شود.

 

فرمت صوتی WAV (Waveform Audio Format)

WAV یک فرمت صوتی غیرفشرده است که اگر می‌خواهید صداهای ضبط شده اصلی را بدون افت کیفیت دریافت کنید، استفاده از آن عالی است. فایل‌های WAV برای پخش بیت های کوتاه‌تر ایده‌آل هستند، زیرا فرم غیرفشرده آنها به این معنی است که فایل‌های بزرگی هستند و پخش آنها را دشوار می‌کند. این امر به ویژه در مواردی با پهنای باند محدود بیشتر صدق می‌کند. صدا در این فایل ها بسیار واضح است و از طریق بلوتوث به خوبی پخش می‌شود.

 

فرمت صوتی MP3

همه ما با این فرمت آشنا هستیم. MP3 مخففی برای Moving Picture Experts Group Layer-3 Audio می‌باشد. MP3  یکی از محبوب‌ترین کدک‌های صوتی است و به دلیل توانایی آن در کاهش اندازه فایل‌ها به نامی شناخته شده تبدیل شد. فایل های MP3 از فشرده سازی با اتلاف Lossy audio استفاده می کنند که صدا را به شدت فشرده می کند. در برخی موارد، فایل های MP3 می تواند 10 برابر کوچکتر از فایل های WAV باشد. این روش فشرده سازی تطبیق پذیری بالایی دارد و تقریباً روی همه دستگاه های پخش کار می کند.

اگرچه MP3 ها حجم پایینی دارند، نرخ بیتی که با آن ضبط می شوند بر کیفیت صدا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، MP3 های کدگذاری شده با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه به خوبی آنهایی که با سرعت 320 کیلوبیت بر ثانیه کدگذاری شده اند، نیستند، اما شنوندگان باید تعیین کنند که آیا صدا را به حجم ذخیره سازی ترجیح می دهند یا خیر. MP3 ها در گذشته برای پخش موزیک ها استفاده می شدند، اما با توجه به محبوبیت روزافزون پخش موسیقی با رزولوشن بالا Hi-Res، آنها تنها گزینه فرمت کدک موجود نیستند.

 

فرمت صوتی WMA (Windows Media Audio)

WMA در فرمت های WMA با اتلاف و بدون اتلاف موجود است که به شنوندگان امکان انتخاب می دهد. به طور کلی، فایل های WMA کم حجم تر از نمونه های فشرده نشده خود هستند و از نظر عملکرد مشابه فایل های MP3 و FLAC هستند. اگرچه WMA تطبیق پذیری خوبی دارد، اما با همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های اپل سازگار نیست. خوشبختانه، برای شنونده معمولی، این فرمت از طریق بلوتوث خوب به نظر می رسد. فقط گوش های انتقادی تفاوت کیفیت را متوجه می‌شوند.

 

فرمت صوتی ALAC (Apple Lossless Audio Codec)

صدای ALAC با صدای ضبط شده اصلی یکسان است، اما بدون حذف بیت ها به اندازه کوچکتر فشرده می شود. ALAC در درجه اول با محصولات اپل کار می کند، که این فرمت را برای افرادی که دستگاه های iOS ندارند کمی محدود می کند. همچنین دانلود آن نسبت به فرمت های با اتلاف، زمان بیشتری طول می کشد، اما از طریق بلوتوث عالی به نظر می رسد. امکان stream کردن با ALAC وجود دارد، اما این کدک به دلیل ناسازگاری با دستگاه های غیر اپل معمولاً استفاده نمی شود.

 

فرمت صوتی AAC (Advanced Audio Coding)

AAC یکی دیگر از کدک های با اتلاف است که فایل های صوتی کوچکی را ارائه می دهد و برای پخش آنلاین عالی عمل می کند. اگر به یک نسخه مشابه از ضبط اصلی نیاز دارید، فایل های AAC مفید نیستند، زیرا بیت ها از بین می‌روند و همانطور که در بالا در قسمت Lossy audio به آن اشاره شده است نمیتوان آن ها را بازسازی کرد. اما اگر نیازی به بازسازی ندارید این فرمت بسیار عالی می‌باشد. اندازه فایل فشرده برای دستگاه های تلفن همراه ایده آل است و به عنوان فرمت پیش فرض برای شرکت هایی مانند Apple Music و Tidal استفاده می شود.

 

فرمت صوتی Ogg Vorbis

Ogg Vorbis یک کدک صوتی منبع باز و بدون حق ثبت اختراع است که برای پخش از طریق اینترنت بدون کاهش سرعت عالی است. Ogg Vorbis صدای قابل توجهی را با نرخ بیت پایین تر از سایر فرمت های با اتلاف ارائه می دهد. تنها نقطه ضعف Ogg Vorbis این است که صدا را فشرده می کند و داده ها را برای اندازه های کوچکتر حذف می کند. با این حال، صدا را به سرعت منتقل می کند و صدای خوبی از طریق بلوتوث می دهد. از آنجایی که یک عاشق معمولی موسیقی از این فرمت برای فشرده‌سازی صدا استفاده نمی‌کند، دستگاه‌های سازگار زیادی برای این فرمت وجود ندارد. اگرچه این واقعیت که Spotify از آن برای همه پخش‌های تلفن و دسک‌تاپ استفاده می‌کند به این معنی است که به طور گسترده از آن استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *