سرویس آگهی

HDMI2.1 چیست؟

لوازم صوتی و تصویری

23 دسامبر 2020 3156 بازدید
سرویس آگهی
HDMI2.1-cover

HDMI2.1 چیست؟

HDMI2.1 چیست؟

در این مقاله به تعریف HDMI2.1 و هرآنچه در مورد آن نیاز دارید تا بدانید را مورد بررسی قرار داده‌ا‌یم. HDMI2.1 سعی بر این دارد تا محتواهای 8K را با پهنای باند بالا، صدای بهتر و سرعت بالا برای بازی ها ارائه دهد.
در دنیای ویدیو و سرگرمی با کیفیت بالا ، HDMI برای انتقال دیتا بهترین گزینه می‌باشد. این فناوری سالهاست که وجود دارد ، اما همانطور که به دنبال فناوری‌های جدید دنبال وضوح تصویر بالاتر ، کیفیت تصویر بهتر و کیفیت صدا بیشتر هستیم ، فناوری جدیدی به نام HDMI 2.1 تولید شده است.
در اولین نگاه ، HDMI 2.1 چندان متفاوت به نظر نمی رسد. اما هنگامی که افزایش سرعت در پهنای باند ، پشتیبانی از حداکثر محتوای 10K و مزایای آن برای گیمرها و قابلیت بازگشت صدارا در نظر بگیرید متوجه می شوید که این استاندارد باید تجربه جذاب تری داشته باشد.
HDMI2.1 هنوز مقدار زیادی ناشناخته است. و اگرچه نوید بهبود چشمگیر تجربه سرگرمی در خانه شما در آینده را می دهد ، اما هنوز هم برخی از مواردی است که باید در مورد آن بدانید.

 

اطلاعات اولیه HDMI2.1 :

HDMI2.1 یک اتصال فیزیکی جدید است که بین دستگاه پخش کننده محتوا و تلویزیون ارتباط برقرار میکند . HDMI 2.1 با فناوری قدیمی سازگار است ، بنابراین اگر مجموعه قدیمی دارید که از نسخه جدید پشتیبانی نمی کند ، HDMI 2.1 همچنان با آن کار می کند.

HDMI 2.1 پهنای باند بیشتری تقریباً سه برابر استاندارد 2.0 فعلی می تواند ارائه میدهد. علاوه بر این ، این فناوری راه را برای وضوح تصویر تا 10K و نرخ فریم تا 120fps باز می کند. برای درک بهتر این موضوع ، می توانید در تنظیمات HDMI 2.0 حداکثر 60 فریم در ثانیه و رزولوشن 8K انتظار داشته باشید. اما در حقیقت با HDMI 2.0 ،محتوای 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه محدود می شود.
پخش محتواهای 8K با نرخ فریم 120fps با HDMI2.1 یک پرش رو به جلو به حساب می آید که میتوانید آن را به تلویزیون های 8K خود متصل کنید و تصویری با کیفیت بالا وبدون نویز داشته باشید.

 

آیا میتوانیم از کابل ها و اتصالات قدیمی استفاده کنیم؟

برای استفاده کامل از پهنای باند HDMI 2.1 و هر آنچه که همراه آن است ، باید از کابل سازگار با 2.1 استفاده کنید. با این حال ، این فناوری با اتصالات مشابه ارائه می شود و همان طراحی کابل های قدیمی را دارد.

 

HDMI2.1-cable

 

چه نوع اختلاف پهنای باند را می توان انتظار داشت؟ و چرا این مهم است؟

در دنیای ویدیو ، هرچه پهنای باند بیشتری در دسترس شما باشد ، محتوای بیشتری می توانید از طریق کابل به تلویزیون منتقل کنید. و همانطور که انتظار دارید ، محتوایی که با وضوح یا نرخ فریم بسیار بالا ارائه می شود ، فضای زیادی را اشغال می کند. و هرچه پهنای باند بیشتری داشته باشید ، شانس شما برای انتقال این محتوا از طریق سیم بیشتر است.
HDMI 2.1 تا پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند. این دو برابر چیزی است که اکنون می توانید از HDMI 2.0 دریافت کنید. بنابراین ، اگرچه ممکن است بتوانید محتوای 8K را با سرعت 30 فریم در ثانیه از طریق کابل HDMI 2.0 انتقال دهید ، اما این فناوری را به محدودیت های خود می رسانید. در کابل HDMI 2.1 ، این امکان را خواهد داشت که به راحتی از پس آن برآیید. در واقع ، شما قادر خواهید بود محتوای 10K را با سرعت 120 فریم در ثانیه از طریق کابل HDMI 2.1 هدایت کنید و نگران آن نباشید.

 

وضوح تصویر چگونه توسط این کابل تحت تاثیر قرار میگیرد؟

HDMI2.1 دارای تمامی ویژگی هایی که برای افزایش قابلیت های وضوح محتوا لازم می‌باشد را دارد. در حالی که ما در دستیابی به محتوای 4K با مشکل روبرو هستیم و محتوای 8K نیز هنوز به طور گسترده در دسترس نیست، محتوای 10K می تواند از طریق کابل HDMI 2.1 ارسال شود.

 

HDMI2.1-resolution

 

لازم به ذکر است که محتوای 10K هنوز در دسترس نیست. و در حالی که به تازگی تلویزیون های 8K را در CES شاهد بودیم ، تهیه محتوای 8K واقعاً بسیار دشوار است. بنابراین ، در حالی که HDMI 2.1 فرصتی را برای لذت بردن از محتوای با رزولوشن بسیار بالا ایجاد میکند ، به زودی نمی توانید آن را به صورت گسترده تجربه کنید.

 

آیا در مقایسه با HDMI 2.0 مزایای دیگری نیز برای HDMI 2.1 وجود دارد؟

مسلماً یکی از مهمترین پیشرفتهای HDMI 2.1 اصلاً ارتباطی با فیلم ندارد. در حقیقت ، دستگاه های صوتی ، از جمله ساندبارهاو تقویت کننده های صدا ( آمپلی فایرها) ، ممکن است از HDMI 2.1 بهره مند شوند.
در نسل های قبلی HDMI چیزی به نام ARC یا Audio Return Channel را فراهم می کرد. این فناوری اجازه می دهد تا صدا بین تلویزیون و تجهیزات صوتی شما ارسال و دریافت شود.
HDMI 2.1 دارای eARC یا کانال بازگشت صوتی پیشرفته می‌باشد. با کمک eARC ، پهنای باند صوتی به طور قابل توجهی گسترش می یابد و اجازه می دهد محتوای صوتی بیشتری از کابل عبور کند. که در نهایت شما صدای بسیار قوی و بدون نویز خواهید داشت.
HDMI2.1 همچنین با پشتیبانی ازHDR و یا High Dynamic Rang ارائه می شود. اگر نام HDR را شنیده باشید ، می دانید که این فناوری در محتوا و تلویزیون ها( صفحه های نمایش) وجود دارد که امکان افزایش کنتراست و رنگ را در ویدئو فراهم می کند و تصاویر بسیار جذاب با جزئیات بیشتر را نمایش میدهد.
HDR که با HDMI 2.1 منطبق می‌باشد ، به منبع پخش کننده محتوای اجازه می دهد داده های HDR بسیار بیشتری را از طریق سیم ارسال کند و تصاویر با جزئیات بیشتری را نشان می دهد.

 

به عنوان یک گیمر چه انتظاری باید از HDMI2.1 داشت؟

علاوه بر تمام مزایایی که در بالا اشاره شده است، از جمله داشتن پهنای باند بالا، انتقال داده های بیشتر از HDR و سرعت انتقال بالا، به شما این امکان را می‌دهد تا بازی هایی که دارای سرعت بالا می باشند را با دقت بالایی از کنسول شما به صفحه نمایش انتقال دهد.

 

HDMI2.1-game

در اینجا به یک تکنولوژی جدید به نام Auto Low-Latency (حالت کم تاخیر اتوماتیک) دست یافته‌اند که تنظیمات تلویزیون را به صورت خودکار تنظیم می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که برای پخش راحت تر محتواهایی که دارای سرعت بالا هستند، کند نمیشوند.
علاوه بر این ، HDMI 2.1 هم با نرخ تازه سازی متغیر (VRR) و هم با فناوری انتقال سریع فریم (QFT) ارائه می شود. اگر نام FreeSync AMD را در مانیتورهای بازی شنیده اید ، HDMI 2.1 همان فناوری را برای تلویزیون ها و کنسول های بازی به ارمغان می آورد. با کمک VRR ، کنسول های بازی قادر به ارائه فریم های ویدئویی با سریعترین سرعت ممکن هستند که به آن امکان می دهد تا تجربه بصری را تثبیت و بهبود بخشد. با کمک QFT ، تأخیر کاهش می یابد ، اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش شما زمان زیادی برای تفسیر آنچه کنسول بازی یا کارت گرافیک به آن ارسال می کند ، ندارد.
آیا می توانید تلویزیون های فعلی خود را به HDMI2.1 ارتقا دهید؟
متاسفانه امکان این ارتقا فقط با تغییر و آپدیت نرم افزاری نیست، HDMI2.1 یک فناوری جدید است که احتیاج به سخت افزار جدید نیز دارد. پس باید برای دستیابی به این فناوری یک تلویزیون جدید که دارای پورت HDMI2.1 می‌باشد را خریداری نمایید.
اما شما نباید این احساس را داشته باشید که تلویزیون فعلی شما منسوخ شده است. هیچ بحثی وجود ندارد که HDMI 2.1 فرصت های جدیدی را ارائه می دهد. بله ، شما در نهایت باید از یک تلویزیون جدید بخرید تا از تمام مزایای آن کاملاً استفاده کنید. اما برای ارتقا به HDMI 2.1 ، ما به محتوای واقعی نیاز داریم که بتوانید از آن استفاده کنید و از فناوری ها و رزولوشن های گفته شده در بالا استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *