سرویس آگهی
سرویس آگهی
8K-Cover

تلویزیون های 8K اینجا هستند: آنچه لازم است بدانید.

تلویزیون های 8K اینجا هستند: آنچه لازم است بدانید.

 

تلویزیون های 8K به بازار ارائه شده اند، آیا در زمان حال باید آنها را خریداری کنیم یا خیر؟

سامسونگ با وارد کردن تلویزیون 85 اینچی Q900FN QLED، اولین تلویزیون 8K را در سطحی که مصرف کننده بتواند آن را بخرد ، دنیای جدیدی از این نسل تلویزیون را معرفی کرده است. آیا ارزش این را دارد که این نسل از تلویزیون را خریداری کنیم؟

 

8K-8K1

برای اینکه بتوانیم از فناوری 8K استفاده کنیم باید یک سیستم کامل از تولید و توزیع محتوا ایجاد شود. قطعا این اتفاق با توجه به دنیای امروزه که منطبق بر فناوری می‌باشد ، میافتد و 8K Ultra HD به یک استاندارد اصلی برای نسل بعدی تلویزیون تبدیل می‌شود، اما قطعا برای این اتفاق به چندین سال وقت نیاز می‌باشد.

 

8K چیست؟

در ابتدا توضیحاتی در مورد معنای واقعی وضوح تصویر 8K و ارتباط آن با تلویزیونی که احتمالاً اکنون در خانه دارید میدهیم. وضوح تصویر Full-HD تعداد 1920×1080 پیکسل را ارائه می دهد. این تعداد پیکسل 1080 عمودی را Full HD می نامند و گاهی اوقات به آن وضوح 1K می گویند. این استاندارد در دهه 1980 تولید شده است ، اما پخش کامل HD در ایالات متحده تا سال 1998 آغاز نشد. ارائه دهندگان تلویزیون ماهواره ای و تلویزیون کابلی به ترتیب تا سال 2002 و 2003 . بیشتر پخش کننده ها ، کانال ها ماهواره ای و کابلی از فرمت Full HD برای پخش برنامه های خود استفاده می‌کنند.

 

8K-size

طبق مطالعه ای که در سال 2015 از گروه تحقیقاتی Leichtman انجام شد ، 81 درصد از خانوارهای ایالات متحده حداقل یک تلویزیون با کیفیت بالا دارند. احتمال اینکه آنچه شما امروزه تماشا میکنید با کیفیت Full HD باشد بسیار بالاست.
وضوح Ultra HD (یا رزولوشن 4K) چهار برابر می شود و این رزولوشن را به 3840×2160 پیکسل می رساند که گاهی اوقات 2160 پیکسل نیز نامیده می شود. این معادل چهار نمایشگر 1K است که در یک شبکه 2×2 ترکیب می شوند و از این رو 4K نامگذاری شده است. موارد فراتر از این موارد نیز وجود دارد (برای جزئیات بیشتر به راهنمای ما در زمینه فناوری 4K مراجعه کنید) ، اما استفاده عمومی کم و بیش به توضیحی که داده ایم بستگی دارد. در هر صورت ، اصطلاحات 4K ، Ultra HD و UHD از نظر تلویزیون های مصرفی و با توه به برندها قابل تعویض هستند و همه آنها به وضوح 3840×2160 اشاره دارند و به یک معنا هستند.
پذیرش 4K در بین مصرف کننده‌ها سریع بوده است ، از زمان ورود اولین تلویزیون های 4K به بازار در سال 2012 ، قیمت ها به سرعت کاهش یافته و فروش در حال رشد است. ABI Research گزارشی را در ماه ژوئیه امسال منتشر کرد که تخمین می زند 44 درصد از کل فروش تلویزیون ها 4K صفحه تخت میباشد.

استاندارد جدید 8K را 8K UHD نیز مینامند، این استانداردمعادل چهار نمایشگر 4K را در یک شبکه 2 در 2 ( 2برابر در طول و 2 برابر در عرض) با وضوح تصویر 7680×4320  پیکسل ارائه می دهد.

 

8K-resolution

 

این یک افزایش چشمگیر در وضوح و جزئیات است ، و یک افزایش چهار برابری در میزان داده های ویدئویی که باید به تلویزیون ارسال شود .پیاده سازی های اولیه در واقع از اتصال چهار HDMI به طور همزمان برای ارائه چهار سیگنال 4K جداگانه برای ساخت یک عکس 8K استفاده کرده است.

 

چه کسی تلویزیون های 8K را ارائه می دهد؟

سامسونگ با وارد کردن تلویزیون 85 اینچی Q900FN QLED، اولین تلویزیون 8K را در سطحی که مصرف کننده بتواند آن را بخرد ، دنیای جدیدی از این نسل تلویزیون را معرفی کرده است. البته رقبا از این موجی که برای تولید تلویزیون‌های 8K ایجاد شده است عقب نماندند.

 

8K-producer

ال جی درباره اولین تلویزیون 8K خود را در سال 2016 صحبت کرد و نمایشگرهای 8K OLED را در نمایشگاه های تجاری مانند CES و IFA نشان داد . سونی همچنین نمایشگر 8K خود را با با محدودیتی که باعث روشنایی 10000 نیت و پردازش تصویر پیشرفته می شود، را رونمایی کرده است و به مرحله فروش رسانده است. علاوه بر الجی و سونی، سامسونگ، TCL و Sharp نیز تلویزیون های 8K خود را روانه بازار کرده اند.
این فناوری سالهاست که در حال توسعه است. پاناسونیک در سال 2012 نمایشگر 145 اینچی 8K پلاسما را به نمایش گذاشت. اولین نمایشگر 8K در سال 2015 به فروش رسید که توسط Sharp با قیمت 000،130 دلار فروخته شد اما بیشتر به دنبال مشتریان تجاری بود تا مصرف کنندگان عادی. قیمت شش رقمی این مدل اولیه ممکن به نظر زیاد برسد ، اما حتی 8K در سطح مصرف کننده نیز برای سالها قطعا بسیار بالا خواهد بود.

 

محتواهای 8K چگونه خواهند بود؟

اکثر پخش کننده های برنامه های تلویزیونی، سریال ها ، فیلم ها و مستندها دارای کیفیت Full HD میباشند. هنوز محتواهای زیادی برای تلویزیون ها 4K وجو ندارد. پس قطعا محتواهایی برای 8K نیز وجود نداد که شما بخواهید در تلویزیون های 8K تماشا کنید. تلویزیون های 4K و 8K قابلیت ارتقای مجازی تصاویر با کیفیت پایین را دارند اما قطعا نمیتوانند کیفیت واقعی 8K را به شما نشان دهند. با توجه به هزینه های بالای تلویزیون های 8K بهتر است فعلا از خرید این دسته از تلویزیون ها منصرف شوید، مگر اینکه هزینه ای که پرداخت میکنید بای شما مهم نیست.
استفان بیکر تحلیلگر صنعت در شرکت تحقیقاتی NPD میگوید: “اگر این فن آوری آماده باشد ، هیچ دلیلی وجود ندارد که آن را در دسترس عموم قرار دهند.” وی موانع متعددی را برای پذیرش 8K مطرح میکند ، امامیگوید: “این یک فرصت عالی برای کمپانی سامسونگ است که نشان دهد فناوری آنها نسبت به مصرف کنندگان و رقبا چقدر قوی است.”
بیکر میگوید که بازارفروش محصولات 8K بسیار محدود است ، طول می کشد تا هزینه ها پایین بیایند و محصول بهتر شود.” وی خاطرنشان میکند: فروش کم بخشی از روند معرفی یک فناوری جدید است. “هیچ کس انتظار ندارد که این تکنولوژی فروش زیادی داشته باشد و با قیمت های بسیار گران ،قابل فروش نخواهد بود.”

 

8K-content

 

در حال حاضر دوربین های 8K از تولیدکنندگانی مانند Astrodesign ، Hitachi ، Panasonic ، Red و Sony وارد بازار شده اند ، به این معنی که محتوای ویدئویی 8K رو به تولید است. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 اولین فیلم سینمایی بود که کاملاً با دوربین های RED با قابلیت 8K ضبط شده است. به همین ترتیب ، اسکنرهای جدید فیلم های دیجیتال امکان بازتولید 8K فیلم های گرفته شده را فراهم می کنند ، به این معنی که حتی فیلم های قدیمی تر نیز ممکن است در نسخه های 8K ظاهر شوند.
پخش کننده ژاپنی NHK سرمایه گذاری زیادی در راستای تحقق بخشیدن به فناوری پخش 8K انجام داده است و فیلمبرداری 8K را با فیلم های بازی های المپیک لندن ، ریو و کنسرت ها آزمایش کرده است.
NHK پخش یک کانال اختصاصی “Super Hi-Vision” 8K را در ژاپن آغاز کرده است. اما ، بدون نمایشگرهای موجود در بازار که بتوانند از عهده محتوا 8K برآیند ، مجری مجبور به ایجاد رویدادهای ویژه ای شد تا مردم را در معرض فناوری جدید قرار دهد. آنها همچنین برای پخش المپیک توکیو با کیفیت 8K با سونی و پاناسونیک همکاری کرده اند که احتمالاً اولین پخش اصلی با وضوح جدید 8K خواهد بود.
سامسونگ با فهمیدن اینکه چگونه می تواند همه چیز را با کیفیت 8K بهتر جلوه دهد ، با تخصیص منابع زیادی در فناوری 8K برای ارتقای آن، رویکرد متفاوتی را در پیش می گیرد.سامسونگ از ابزارهای پیشرفته جدید برای ارتقای مجازی تصویردر سطح بالایی استفاده می کند ، حتی تا جایی پیش می رود که بافت و جزئیات را در ویدئوی کم وضوح وارد می کند تا در تلویزیون جدید سامسونگ بهترین نتیجه را داشته باشد.

 

ارائه محتوای 8K :

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، هزینه کردن برای خرید یک تلویزیون 8K فقط یک طرف قضیه می‌باشد و داشتن محتواهای 8K یک طرف دیگر. هنوز برای پخش محتواهای 4K با مشکل اینترنت و پهنای باند مواجه هستیم و در برخی مناطق شرکت های ارائه دهنده اینترنت نمیتوانند این پهنای اینترنت را پشتیبانی کنند، همچنین هزینه های اینترنت نیز با این حجم بسیار بالا می باشد.
سرویس های پخش کننده که دارای فیدهای ویدئویی 4K هستند ، با مشکلات پهنای باند روبرو می‌شوند و این بدون در نظر گرفتن یک چهارم آمریکایی هایی است که توانایی مالی ندارند یا به آن دسترسی ندارند. پخش برنامه ها با کیفیت 8K نیاز به پرش به پهنای باند بسیار بالاتر مانند سرعت گیگابیت (1 گیگابیت بر ثانیه) موجود در شبکه های فیبر و کابل دارد. اینترنت گیگابیتی در بسیاری از شهرها در دسترس است ، اما به صورت پراکنده و محدود.
مصرف کنندگان همچنین مدتی در رسانه های فیزیکی عقب نشینی کرده اند و فروش دیسک های Blu-ray 4K بر اساس گزارش یک از گروه سرگرمی دیجیتال DEG دریکسال( 2017 تا 2018 ) درحدود 14 درصد کاهش یافته است.
کنسول های بازی امسال تنها با رزولوشن 4K با PlayStation 4 Pro و XBox One X قابل استفاده هستند. افزایش گرافیک برای ارائه در چهار برابر وضوح و جزئیات یک چالش واقعی است.
همچنین در بحث کابل های انتقال دهنده دیتا، هیچ کابلی که در حال حاضر دارید نمیتواند دیتای 8K را منتقل کند. در حقیقت کارگروه فنی انجمن HDMI استاندارد جدیدی را به نام HDMI 2.1 برای رسیدگی به تقاضای پهنای باند ویدیوی 8K و تمام داده های اضافی همراه با HDR ، نرخ فریم بالاتر و حالت های رنگی عمیق مانند 10 بیت و 12 بیت ایجاد کرده است. این استاندارد در سال 2017 منتشر شد . اولین تلویزیون های سازگار با HDMI 2.1 امسال وارد بازار شده اند، کابل های دارای گواهینامه HDMI 2.1 بسیار کم هستند و تنها دستگاهی که می تواند نسبت به استاندارد 2.1 خروجی بگیرد Xbox One X است.
نگاهی به آینده 8K
قطعا این فناوری سال‌ها طول می کشد تا در دسترس همه افراد قرار گیرد. اما با توجه به اینکه تولیدکنندگانی مانند سونی، سامسونگ و الجی دارای تلویزیون های 8K می‌باشند و سعی بر ساخت تلویزیون ها با این فناوری در سایز های مختلف دارند، انتظار میرود تعداد مدل ها در سالهای پیش رو افزایش پیدا کند. اما بیشتر از اینکه به نمایشگرها توجه کنیم باید به محتواهای موجود توجه داشت که با توجه به تجربه 4K قطعا این محتواها خیلی دیر به بازار می آیند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *