سرویس آگهی
سرویس آگهی
Smart TV-Cover picture

همه آنچه که در مورد تلویزیون های هوشمند باید بدانید

همه آنچه که در مورد تلویزیون های هوشمند باید بدانید:

تلویزیون هوشمند چیست؟ اگر در چند سال اخیر سراغ خرید تلویزیون نرفته اید، احتمالا شگفت زده خواهید شد چرا که در حال حاضر تقریباً تمام تلویزیون ها با قابلیت های “اتصال به اینترنت” و “نصب اپلیکیشن های مختلف” در دسته تلویزیون های هوشمند قرار می گیرند. توضیح اینکه چه چیزی باعث می شود تلویزیون هوشمند، هوشمند شود و درک تمام قابلیت ها کمی دشوار است.
آیا واقعاً تلویزیون هوشمند می تواند بهتر از بهترین دستگاه استریم باشد؟ آیا نگرانی بابت حریم خصوصی وجود دارد؟ کدامیک هوشمند تر است؟ تلویزیون هوشمند یا دانگل استریم؟ مشخصات فنی آنها با توجه به مارک و مدل نیز متفاوت است به همین دلیل خواندن این راهنما را توصیه می کنیم چرا که به تمام سوالات متداول پاسخ داده ایم.
• بهترین تلویزیون هایی که بررسی کرده ایم.
• سوالاتی که هنگام خرید تلویزیون ممکن است در ذهنتان داشته باشید پاسخ داده شده: راهنمای خرید تلویزیون

 

1. تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون های قدیمی که فقط از کابل آنتن و یا ورودی A/V محتوایی پخش می کردند دیگر منسوخ شده اند. دنیای امروزه انتظار دستگاه هوشمندتری را دارد که توانایی اتصال و برقراری ارتباط داشته باشد. به لطف “پردازشگرهای قدرتمند” ، “اتصال اینترنت” و “کاربری نرم افزارها” ؛ تلویزیون های امروزی عملکردی شبیه به یک گوشی تلفن هوشمند و تبلت دارند.
تلویزیون های هوشمند، بیشتر شبیه تلفن های هوشمند و تجهیزات خانه هوشمند هستند. اتصال به اینترنت دارند و می توان بسیاری از نرم افزارها را روی آنها نصب کرد. این قابلیت ها دنیایی از سرگرمی را بروی شما باز خواهد کرد: پخش ویدئو در Netflix، Hulu برای گیم، چک کردن شبکه های اجتماعی، و همچنین کنترل کردن خانه ای که پر از گجت های هوشمند باشد. (مثل: بهترین دستگاههای سازگار با Alexa و بهترین دستگاههای سازگار با Google Home )
مدل های زیادی از تلویزیون هایی که اخیراً ساخته شده اند به ابزار شناسایی صدا مثل Alexa آمازون و دستیار گوگل، مجهز هستند که میتوانید دستور عوض کردن کانالی که تماشا می کنید را بدهید و یا برنامه ای را جستجو کنید. اغلب تلویزیون های هوشمند با یکی از بهترین اسپیکر هوشمند که ممکن است خریده اید کار می کند، گرچه بعضی از مدل ها همان امکانات و قابلیت های هوشمند اسپیکرهای هوشمند را بصورت پیش فرض در تلویزیون جای داده اند.
تلویزیون های هوشمند دارای ویژگی های یکپارچه و سازگار در خانه های هوشمند هستند. حتی برخی از آنها جزو بهترین دستگاه های خانه هوشمند محسوب می شوند. اکثر تلویزیون ها با سایر دستگاههایی که در خانه متصل هستند نظیر بهترین چراغ های هوشمند، بهترین قفل های هوشمند و دیگر سنسورها سازگاری دارند و حتی برخی از آنها داشبورد اختصاصی برای کنترل تمامی دستگاههای متصل در خانه را دارند.

 

2. کدام شرکت ها تلویزیون هوشمند می سازند؟

تمام شرکت های بزرگ تولید کننده تلویزیون، روند تولید را به سمت هوشمند سازی محصولاتشان تغییر داده اند. از کمپانی های ارزان قیمت TCL و Hisense که امکاناتی نظیر پخش کننده Roku را در دل محصول خود قرار دادند، گرفته تا آخرین مدل های LG ، Samsung و Sony که امکانات بیشتری مثل کنترل حرکت و تعامل صوتی و یکپارچه سازی خانه هوشمند را ارائه می دهند.
لیست کوچکی از بزرگترین تولید کنندگان تلویزیون های هوشمند شامل این برندها می باشد: LG , Panasonic, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TCL, Toshiba و Vizio . اکثر این شرکت ها از سیستم عامل هوشمند و جدید بهره می برند اما برندهای ارزان قیمت فقط بطور مبهم به برخی از قابلیت های تلویزیون هوشمند در محصول خود اشاره می کنند . تلویزیون های با برند ضعیف ممکن است محدودیتهایی برای نصب اپلیکیشن ها داشته باشند و عملکرد آنها ضعیف باشد. حتی ممکن است حفره های امنیتی در سیستم عامل آنها وجود داشته باشد. برای مشاهده دقیق اینکه شرکت های سازنده تلویزیون های هوشمند کدام سیستم عامل ها را پیشنهاد می دهند، به مقایسه سیستم عامل های تلویزیون های هوشمند ما مراجعه کنید.

 

3. تلویزیون های هوشمند چگونه به اینترنت متصل می شوند؟

یک تلویزیون هوشمند با استفاده از کابل اترنت و یا Wi-Fi به شبکه خانگی متصل شده و برای پخش ویدئو و سرویس ها از اینترنت استفاده می کند. اکثر تلویزیون های فعلی استاندارد 802.1 lac را پشتیبانی می کنند. اما مدل های قدیمی تر فعلاً از استاندارد 802.1 ln استفاده می کنند. حتی برخی از اخرین مدلهای تولید شده استاندارد Wi-Fi 6 را پشتیبانی می کنند که بسیار کمیاب هستند.

 

Smart TV-How connect to TV

 

اگر شما تلویزیون هوشمندی دارید که سیگنال وایرلس قوی دریافت نمی کند، چند روش برای رفع مشکل شما وجود دارد. اگر بیشتر از 3 سال است که روتر را دارید، به احتمال زیاد خریدن روتر Wi-Fi خوب که استاندارد 802.1 lac را پشتیبانی کند مشکل را حل خواهد کرد. افزایش دهنده برد Wi-Fi هم توسط یکسری از شرکت ها تولید شده ولی راه اندازی و تنظیمات اولیه این تجهیزات کمی دشوار است و پیچیدگی خاص خود را دارد.
روترهای مش که پوشش دهی سیگنال در خانه را افزایش می دهد روش دیگری برای حل مشکل است. Nest Wi-Fi و Netgear orbi دو مدلی هستند که در تست و بررسی های ما نتیجه خوبی کسب کرده اند و برای کسانی که قصد دارند فضای بزرگی را پوشش دهند گزینه مناسبی است.

 

4. تلویزیون های هوشمند چه خدماتی ارائه می دهند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تلویزیون های هوشمند امروزی، با توجه به برندی که تهیه کرده اید سرویس های ویدئویی متنوعی را ارائه می دهند. مثل: Netflix , Hulu, Amazon Prime و … . البته این سرویس ها پولی هستندو برای تماشای محتوای آنها نیاز به تهیه اشتراک دارید. در کنار این موارد سرویس های دیگری هستند که با استفاده از تبلیغات اقدام به پخش محتوا می کنند و استفاده از آنها برای شما رایگان است. مثل Pluto TV, Tubi, Crackle
یکی از بهترین روش های لذت بردن از موزیک، استفاده از سرویس های پخش آنلاین موزیک و رادیو اینترنتی است که بیشتر تلویزیون ها این سرویس را ارائه می دهند: Spotify, Pandora
همچنین این تلویزیون ها امکان استفاده از شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک¬گذاری ویدئو را فراهم می کنند. مثل: یوتیوب ، فیسبوک، توییتر

 

Smart TV-streaming service

 

بیشترین مفهوم هوشمند سازی تلویزیون ها، گنجاندن دستیارهای صوتی همانند دستیار گوگل و الکسای آمازون است. این ابزارهای جذاب عملکرد مشابه ای همانند اغلب اسپیکرهای هوشمند دارند. میکروفونی که منتظر فرامین صوتی است، داخل ریموت جاسازی شده یا در بعضی از مدل ها، در خود تلویزیون جایگذاری شده است. نهایتاً، این تلویزیون ها می توانند به مرکز اصلی کنترل خانه های هوشمند تبدیل شوند که دستگاه های هوشمند در آنها زیاد است. از زنگ درب های هوشمند گرفته تا ترموستات های هوشمند. در بسیاری از تلویزیون ها داشبورد کنترل این تجهیزات طراحی شده که به شما این امکان را می دهد تا براحتی از روی کاناپه و در حال استراحت کردن تمام آنها را کنترل کنید. اما همه سیستم عامل های تلویزیون های هوشمند این امکانات و نرم افزار ها را پشتیبانی نمی کنند. برخی از تولید کنندگان از سیستم عامل هایی استفاده می کنند که بصورت اختصاصی برای محصول خودشان طراحی کرده اند. مثل سیستم عامل Tizen سامسونگ، Web OS شرکت ال جی، و smartcast شرکت Vizio.
بقیه شرکت ها هم از نرم افزارهای third-party مثل Roku TV و یا Amazon Fire TV که مقرون به صرفه و محبوب هستند استفاده می کنند. بعضی از شرکت ها مثل کمپانی Sony و Hisense هم از سیستم عامل Google Android TV استفاده می کنند.
این سیستم عامل ها تقریباً همه امکاناتی که در بالا مطرح کردیم را ارائه می دهند، اما هریک از این سیستم عامل ها، برنامه ها ، ویژگی ها و سازگاری با دستگاههای خاص خود را دارند.
هر سیستم عاملی رابط کاربری متفاوتی دارد. اکثر آنها در پایین صفحه ریبونی از آیکون برنامه ها دارند که با اسکرول بار میتوانید گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعضی از رابط های کاربری هم اینگونه است که یک منوی تمام صفحه در اختیار شما قرار می دهد تا همزمان چند گزینه را داشته باشید. راهبری و کنترل این منو ها بسیار متفاوت است تا جایی که تقریباً هر کمپانی طراحی منحصر بفرد ریموت کنترل محصول خود را دارد.
برای جزئیات بیشتر در مورد برنامه ها و سرویس ها و ویژگی های هر تلویزیون می توانید آخرین نقد و بررسی ما از بهترین تلویزیون ها را مطالعه کنید.

 

Smart TV-streaming service2

 

نتیجه گیری: کمی در فروشگاهها وقت بگذارید و امکانات هوشمند آنها را مقایسه کنید تا بعد از خرید پشیمان نشوید و همه امکاناتی که در نظر داشتید را پوشش بدهد.

 

5. آیا سازنده تلویزیون ویژگی های آن را بطور منظم بروزرسانی خواهد کرد؟

جواب کلی “بله” است. تمام شرکت های بزرگ تولید کننده تلویزیون، بصورت منظم نرم افزارهای محصولاتشان را آپدیت می کنند. این بروز رسانی ها شامل ویژگی های جدید، فراخوانی نسخه های قدیمی و رفع باگ و مشکلات امنیتی می شود. بعضی از این بروزرسانی ها بطور کلی امکان و ویژگی جدیدی نظیر فرمت های دامنه دینامیکی بالا (HDR) و Dolby Vision را رونمایی می کند. گاهی هم نرم افزار داخلی تلویزیون (firmware) شب هنگام بروزرسانی می شود. حتی ممکن است سازندگان، سیستم عامل را بطور کلی تغییر داده و نسخه جدیدتری نصب کنند. همانطور که شرکت سونی تمامی تلویزیون های اندرویدش را که تولید سال 2019 بود، به نسخه 8 اندروید Oreo آپدیت کرد و امکانات بسیار بیشتری به دستگاه اضافه شد. و حالا هم مدل های 2020 را تولید می کند که نسخه 9 اندروید Pie روی دستگاه نصب شده و قابلیت بروزرسانی به نسخه 10 را هم دارد.
ولی در بقیه برندها قضیه کمی متفاوت است. ممکن است برند های کوچکتر با مدل های قدیمی به سرعت عمل شرکت های بزرگی مثل سونی و سامسونگ و ال جی بروزرسانی برای محصول خود منتشر نکنند. البته برند TCL همکاری خوبی با Roku دارد اما خیلی از برندهای ارزانتر در زمینه آپدیت خیلی کند عمل می کنند. با این وجود اکثر تولید کنندگان به صورت دوره ای اقدام به انتشار بروزرسانی برای محصولاتشان می کنند.
در بیشتر موارد تولید کنندگان تلویزیون، خودشان برنامه هایی را به سیستم عامل اضافه و سفارش سازی می کنند. برخی از شرکت ها هم سریعتر از بقیه شرکت ها نسبت به رفع اشکالات و باگ های سیستمی و بهبود عملکرد اقدام می کنند. تلویزیون هایی که از سیستم عامل اندروید و یا Roku TV استفاده می کنند از مزیت های بروزرسانی های دوره ای و منظم با برنامه های اضافی بهره می برند.
• بهترین سرویس های پخش محتوا – نتفلیکس، هولو، آمازون و …
نگران عقب ماندن از بروزرسانی های این سرویس ها نباشید. اگر شرکتی یکی از این سرویس های محبوب مثل نتفلیکس را روی محصول خود نصب کند، بقیه شرکت ها هم به سرعت در بروزرسانی های خود آن را منتشر می کنند.

 

6. آیا تلویزیون هوشمند همانند کامپیوترها Crash و یا هنگ می کند؟

جواب بله است. از آنجایی که تلویزیون های هوشمند همانند تلفن های هوشمند و کامپیوترها چندین وظیفه را اجرا می کنند احتمال کرش و هنگ در آنها وجود دارد. از آنجایی که تا بحال استفاده ما از تلویزیون صرفاً یک نمایشگر بوده، این مشکلات زمانی پدید آمده که انتظار ما از تلویزیون ها فراتر رفته و برنامه های پیچیده تری را اجرا می کنیم، سایر دستگاههای متصل را مدیریت می کنیم و حتی از دستیار صوتی کمک میگیریم.
خبر خوب این است که crash کردن و لگ داشتن در سال های گذشته اتفاق می افتاده و در محصولات تولید شده امروزی بسیار کمتر شاهد چنین مشکلاتی هستیم. در حال حاضر که بازار تلویزیون های هوشمند رو به پیشرفت است، سازندگان از پردازند های قوی تر و حافظه های سریعتر استفاده می کنند که عملکرد سیستم عامل در اجرای برنامه ها به مشکل نخورد.
گفته می شود هنوز هم مشکلاتی در تلویزیون های هوشمند سطح پایین که از آخرین نرم افزار و سخت افزار ساخته نشده اند دیده می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد یکی از روش های مرسوم که معمولاً مشکلتان را برطرف می کند این است که دستگاه را خاموش و روشن کنید.

 

7. آیا تلویزیونها هوشمند مزایای دیگری بجز اجرای اپلیکیشن ها دارند؟

تلویزیون های هوشمند ذاتاً مزایای دیگری هم دارند. سری های جدید این دستگاهها، دستیارهای صوتی محبوب را به قابلیت ها اضافه کرده اند. جستجوی صوتی به شما این امکان را می دهد که همه چیز را جستجو کنید. محتوا را مستقیماً از سرویس های وب جستجو کرده و تماشا کنید. همچنین می توانید از وضعیت آب و هوا ، قیمت سهام و حتی موضوعات داغ این روزها باخبر شوید. امکانات دستیار صوتی می تواند بسیار جالب باشد و راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد. تصور کنید که روی کاناپه در حال استراحت هستید و درخواست اسنپ می دهید و یا پیتزا سفارش می دهید!! اگر هم از دستیار صوتی تلویزیون خوشتان نیامد می توانید به اسپیکرهای هوشمند متصل کنید و از دستیار صوتی آنها استفاده کنید. این قابلیت های هوشمند به شما این امکان را می دهند که دستگاههای خانه هوشمند را کنترل کنید. مثل: چراغ ها، ترموستات ها، زنگ درب ورودی ، دوربین های Nest و روبات ها و … . با پیشرفته تر شدن دستیارهای صوتی می توانید این انتظار را داشته باشید که در آینده همه این موارد در بروزرسانی های سیستم عامل آپدیت شوند و اشکالات و باگ های آنها هم برطرف شود.
از آنجایی که تلویزیون های فعلی دارای پردازنده های سریع هستند با امکان اتصال تلویزیون به اینترنت، ویژگی های دیگری نظیر بازی های آنلاین به قابلیت آنها افزوده شده. این بازی ها به پیچیدگی و جذابیت کنسول های Xbox و PlayStation نیستند ولی در نوع خود می توانند بسیار اعتیادآور باشند و زمان زیادی شما را سرگرم کنند.

 

Smart TV-other service

 

خیلی از تلویزیون ها هم به شما این امکان را می دهند که محتوای تصویری گوشی هوشمند را در صفحه بزرگ تلویزیونتان مشاهده کنید. این امکان با تکیه بر برنامه های اختصاصی اشتراک گذاری رسانه بدست می آید. البته برخی از سازندگان هم از برنامه های اختصاصی استفاده نکرده و از برنامه های جانبی همانند Google Chromecast استفاده می کنند. تا قبل از انتشار این اپلیکیشن ها، اشتراک گذاری تصویر و فیلم از روی گوشی، تا به این حد آسان نبوده است.
ویژگی جدید در تلویزیون های هوشمند، سیستم صوتی بسیار پیشرفته آنهاست که شرکت ال جی و سونی در این زمینه، تکنولوژی صدای Dolby Atmos را ارائه داده اند. به این ترتیب می توان از تلویزیون به عنوان پخش کننده موسیقی مثل سیستم استریو خانگی و رادیو آنلاین استفاده کرد.

 

8. آیا می توان با الکسای آمازون یا Google Home از تلویزیون استفاده کرد؟

بزرگترین تحول در تکنولوژی خانه های هوشمند، اختراع و ساخت اسپیکر هوشمند بوده است. این بلندگوها میکروفونی دارند که با استفاده از سخت افزار مخصوص، فرامین صوتی را تشخیص داده و دستور مربوط به آن را اجرا می کنند. آمازون با تولید آمازون اکو و سایر دستگاههای مجهز به الکسا، اولین جنجال را به پا کرد. گوگل هم دستیار صوتی مخصوص خودش را که در بسیاری از دستگاهها وجود داشت و استفاده می شد، ارتقا داد. شرکت اپل هم “سیری” را در دستگاه های مشابه مورد استفاده قرار داد.
خوشبختانه این دستگاهها معمولاً با اکثر تلویزیون های هوشمند کار خواهند کرد و سازگاری آنها با بروز رسانی نرم افزاریشان بهبود خواهد یافت. در حال حاضر تمام تولید کنندگان بزرگ تلویزیون، حداقل با یکی از سه سیستم عامل اصلی دستیار صوتی (آمازون، اپل، گوگل) سازگاری دارند. این آپشن ها اغلب نیاز به تجهیزات اضافی مانند اسپیکر هوشمند یا گوشی همراه دارند ولی در عوض از طریق دستورهای صوتی ساده امکان کنترل کردن تلویزیون و سایر تجهیزات متصل شده را می دهند.
بسیاری از تلویزیونهای هوشمندی که در بازار وجود دارند دستیار صوتی را بصورت پیش فرض روی دستگاه دارند. تلویزیون های سونی و هایسنس از دستیار گوگل استفاده می کنند. الکسای آمازون در تلویزیون های Fire Edition آمازون وجود دارند. البته سونی نیز امکانی را فراهم کرده تا از برنامه جدید الکسای آمازون بتوان روی تلویزیون های اندرویدش استفاده کرد. البته شرکت ال جی و سامسونگ هر دو دستیارهای صوتی گوگل و آمازون را بصورت پیش فرض روی محصولاتشان گنجانده اند.
این تلویزیون ها معمولاً ریموت کنترلی دارند که روی آن میکروفون گذاشته شده است و می توانید پس از فشردن دکمه فعالسازی، فرامین صوتی را بگویید. ولی بعضی از مدل های جدید مثل Sony Bravia A8H OLED TV بر روی خود تلویزیون میکروفون های حساس بکار برده است (یکی از بزرگترین تحولاتی که در سال 2020 دیده ایم) که وقتی آن را فعال می کنید در هر جای اتاق که باشید، تلویزیون دستورات شما را خواهد شنید.

 

 

9. تفاوت تلویزیون های هوشمند در تنظیمات ستاپ باکس ها ( Roku , Apple TV, GoogleChromecast, یا Amazon Fire TV)

حتماً لازم نیست تلویزیون هوشمند داشته باشید تا بتوانید به سرویس های پخش محتوا نظیر نتفلیکس یا یوتیوب دسترسی داشته باشید. بهترین دستگاههای استریم میتوانند همان سرویس ها و حتی قابلیت های بیشتری را داشته باشند و با اتصال آنها روی تلویزیون قدیمی و یا حتی تلویزیون 4K این امکانات را بدست آورید. شرکت های پیشگام در تولید این دستگاه ها آمازون، اپل، گوگل و روکو بودند. لازم به ذکر است که این دستگاه های پخش کننده اغلب همان امکانات تلویزیون هوشمند را ارائه می دهند و چیزی فراتر از آن نیستند. در واقع، تمام تولید کنندگان این دستگاهها ، همان رابط کاربری و برنامه هایی را که در تلویزیون هوشمند تولید کرده شان دارند را در این دستگاهها گنجانده اند.
به عنوان مثال +Stick روکو که قیمت آن 50 دلار است، هزاران کانال و برنامه را سرویس دهی می کند. تقریباً می توان گفت که همه سرویس های مهم استریم را شامل می شود. در واقع در بازار فعلی “روکو” آپشن و امکانات بیشتری نسبت به دیگر ستاپ باکس ها ارائه می دهد. پس اگر قصد خرید تلویزیون جدید ندارید ولی نیاز به امکانات تلویزیون هوشمند جدید دارید، می توانید یک پخش کننده محتوای ارزان که بصورت مجزا قابلیت نصب دارد تهیه کنید. این یک تصمیم خوب ، محتاطانه و اقتصادی است که در شرایط کنونی می توان گرفت.
علاوه بر این، ستاپ باکس هایی نظیر Roku Ultra محتوای 4K ارائه می دهند. اگر از خانواده محصولات اپل استفاده می کنید و می خواهید آرشیو iTunes را روی صفحه بزرگ تلویزیونتان داشته باشید می توانید با خرید Apple TV این امکان را داشته باشید. این امکان فقط با خرید Apple TV میسر می شود و هیچ تلویزیون هوشمند دیگری برنامه iTunes را پشتبانی نمی کند. آخرین سری Apple TV 32 گیگابایتی است که قیمتی حدود 149 دلار دارد و از Siri برای جستجوی برنامه ها استفاده می کند. البته ناگفته نماند که از قابلیت پخش 4K پشتیبانی نمی کند و تعداد محدودی از سرویس های پخش محتوا را دارد.

 

Smart TV-apple TV

 

Chromecast  گوگل و chromecast Ultra   هم امکان پخش محتوا از مرورگر وب کامپیوترتان را می دهند. اما ریموت جداگانه ای برای کنترل آنها ندارد.
و اما خرید Fire TV   آمازون یک تیر و دو نشان است. این دستگاه امکانات ساده یک کنسول بازی را به همراه امکان پخش محتوای 4K و همچنین قابلیت های دستیار صوتی الکسا یکجا به شما ارائه می هد. حتی Fire TV Stick با توجه به امکانات و قابلیت ها خیلی مقرون به صرفه تر هم هست.

 

10. آیا بهتر نیست که بجای یک تلویزیون هوشمند، تلویزیون ارزان تر به همراه یک دستگاه ستاپ باکس بخریم؟

یک تلویزیون هوشمند در مقایسه با تلویزیونی که همان مشخصات فنی را دارد ولی هوشمند نیست، گرانتر است. با این حال، این اختلاف قیمت در آینده نزدیک به صفر خواهد رسید و اکثر تلویزیون ها هوشمند خواهند بود. در حال حاضر که ماه های پایانی سال 2020 است به سختی می توانید تلویزیون 4K پیدا کنید که اتصال به اینترنت و قابلیت های هوشمند را نداشته باشد. تفاوت قیمت نیز نمی تواند دلیل خوبی برای این نظریه باشد چرا که تلویزیون های سطح بالای هوشمند اغلب امکاناتی فراتر از متصل شدن به اینترنت و … می دهند. معمولاً تلویزیون های هوشمند دارای پردازش بهتر تصویر، که به عبارتی دیگر کیفیت تصویر بهتر و ویژگی های خاصی مثل تعداد درگاه HDMI بیشتر در پشت دستگاه دارند. و در نهایت نسبت به هزینه ای که می کنید امکانات بیشتری بدست آورده اید.

 

11. آیا امکان هک شدن یا آلوده شدن به ویروس وجود دارد؟

از لحاظ تئوری، بله این امکان وجود دارد. تجربه نشان داده که هکرهای کلاه سفید گاهی اوقات بصورت تفریحی به تلویزیون های هوشمند متصل به اینترنت نفوذ کرده و به کارهایی نظیر تغییر دادن کانال ها و سرقت پسورد ها علاقه نشان داده اند. اسنادی که WikiLeaks جهت افشای تکنیک های نفوذ به تلفن و تلویزیون های هوشمند به CIA ارائه کرده است تایید می کند که سالهاست بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری به طور خصوصی و غیر رسمی گفته اند که سازمان های دولتی می توانند به چنین دستگاه هایی نفوذ کنند و اینکار را می کنند.
اگرچه تلویزیون های هوشمند رابط سخت افزار گوناگونی دارند اما اکثراً نسخه ای از لینوکس را اجرا می کنند که سیستم عامل محبوب هکر ها محسوب می شود و هکرها کاملاً به دستکاری آن آشنایی دارند. یکی دیگر از نقاط نگران کننده این سیستم عامل، رابط کاربری برنامه (API) است که به شما امکان می دهد با برنامه ها و دستگاههای تلفن همراه تعامل داشته باشید. همچنین اخیراً گزارش شده است که نقاط ضعفی در این سیستم وجود دارد که باعث می شود هکرها در محصولات سامسونگ و روکو دست به شیطنت بزنند.
برای رعایت امنیت بیشتر، از انجام هرگونه کار حساس با تلویزیون هوشمند اجتناب کنید. عملیات خرید و انتقال وجوه بانکی را با تلویزیون انجام ندهید. امنیت تلویزیون ها در حد کامپیوترها نیست.

 

12. آیا تلویزیون هوشمند می تواند ما را ببیند؟

بله، می تواند. اطلاعات کاربری که در اپلیکیشن فیسبوک تلویزیون وارد می کنید و یا سفارشی که در آمازون می دهید و اکانت نتفلیکسی که روی صفحه بزرگ تلویزیون تماشا میکنید همانی است که روی کامپیوتر و تلفن همراهتان دارید.
شرکت های سازنده می توانند اطلاعات محرمانه شما و سرگرمی هایتان و هر اطلاعاتی درباره چیزی که تماشا می کنید را جمع آوری کنند. به عنوان مثال، در اواخر سال 2013 شرکت ال جی اعتراف کرد که حتی بعد از اینکه کاربران تنظیمات حریم خصوصی را فعال کرده بودند، اطلاعاتی درباره اینکه صاحبان کانال های تلویزیونی چه چیزی تماشا می کنند را بدست آورده است. ( البته بعداً ال جی اعلام کرد که یک اشکال نرم افزاری بوده و اصلاح شده است.)
در اوایل سال 2017 ، شرکت Vizio به پرداخت 2.2 میلیون دلار جریمه شد. زیرا این شرکت بدون گرفتن تایید مالکان، به اطلاعات 11 میلیون تلویزیون دست یافته بود. این ادعاها ویزیو را به نظارت مخفی متهم می کرد. چرا که نه تنها اطلاعات استفاده از برنامه ها، بلکه آنچه صاحبان از پخش کننده های موسیقی و سیستم های کابلی و آنتنی استفاده کرده بودند هم شامل می شد.
این موارد محدود به یک برند خاص یا یک تولید کننده نبود. در واقع، صرف نظر از سخت افزار بکار برده شده در محصول، تصور کنید که هر تلویزیون هوشمند، اطلاعات مربوط به محتوایی که تماشا کردید را برای فروش به بازاریابان و تبلیغ کنندگان ارسال می کند. این اطلاعات به تبلیغ کنندگان می گوید که چه چیزی مشاهده می کنید و از چه برنامه هایی استفاده می کنید. اگرچه این مسئله کاملاً بی ضرر است، اما نگرانی اینجاست که چرا امنیت تلویزیون های خانگی در حدی است که در مقابل اینگونه موارد جاسوسی ضعیف عمل میکند.
اگر هم می ترسید که تلویزیون خانه، شما را تماشا می کند و به مکالمات شما گوش میدهد این ترس نابجا نیست. بسیاری از تلویزیون های جدید ساخت 2020 با میکروفون هایی عرضه می شوند که برد بالایی در شنیدن مکالمات و دستورات دارند. دقیقاً همان امکانی که اسپیکرهای هوشمند به شما میدهند. و این میکروفون ها همیشه روشن و فعال هستند. البته هنوز گزارشی مبنی بر سو استفاده این میکروفون ها ارائه نشده ولی همچنان جای نگرانی باقی است. هر تلویزیونی که دارای وب کم باشد ( که البته تولید این نوع تلویزیون ها بسیار کمتر شده است) باید حداقل دارای یک شاتر فیزیکی یا پوشش لنز باشد تا امکان مشاهده فضای خانه شما وجود نداشته باشد.

 

13. آیا امکان وب گردی در تلویزیون هوشمند وجود دارد؟

اکثر تلویزیون های هوشمند این امکان را به شما می دهند که به اینترنت متصل شده و با استفاده از مرورگری که بصورت پیش فرض روی تلویزیون نصب شده به وب گردی بپردازید. این مرورگر ها دقیقاً همان نسخه ی دسکتاپ نیستند که شما با آن آشنایید ولی این نسخه هم با تمام فرمت های استاندارد HTML سازگاری دارد و قادر است که وبسایت ها را در صفحه بزرگ بصورت صحیح نمایش بدهد.

 

Smart TV-web surffing

 

وب گردی در تلویزیون مشکل است اما شما می توانید با اتصال یک کیبورد بیسیم به تلویزیون این مشکل را تا حدودی برطرف کنید. همچنین می توانید از دکمه هایی که روی ریموت کنترل تعبیه شده و یا میکروفون آن برای تعامل صوتی استفاده کنید. ولی در کل وب گردی با تلویزیون به راحتی دیگر گجت ها نبوده و نیست.
از این رو توسعه مرورگرهای وب در تلویزیون های هوشمند رو به حذف شدن است چرا که استفاده از آنها مشکلات کاربری و بصری دارد و اغلب بکار برده نمی شوند.

 

14. آیا تلویزیون هوشمند کانال های محلی را نمایش می دهد؟

سرویس ها و امکانات تلویزیون های هوشمند هیچ تناقضی در دریافت سیگنال کانال های محلی نداشته و ندارد. اگر آنتن و یا ماهواره دارید، همان کانال ها را همچنان مشاهده خواهید کرد. اگر هم آنتن و یا ماهواره نداشته باشید می توانید با اتصال به اینترنت از سرویس های محتوا که قبلاً توضیح داده ایم استفاده کنید. می توانید یکی از بهترین آنتن های تلویزیونی محلی را انتخاب کنید. در حال حاضر اکثر ایستگاه های تلویزیونی که شروع بکار کرده اند محتوای خود را با استفاده از تجهیزات رادیویی پخش نمی کنند. تفاوت تجهیزات رادیویی در این است که محتوای آنها در حال پخش آنلاین است و امکان عقب گرد در آن وجود ندارد. ولی در سرویس های اینترنتی می توانید برنامه ای که مشاهده می کنید را بارها از ابتدا پخش کنید و به عقب برگردانید.

 

15. آیا تلویزیون هوشمند برای پخش کانال ها نیازی به دستگاه گیرنده و یا اینترنت دارد؟

اگر اصراری به داشتن کانالهایی دارید که قبلاً تماشا میکردید، پاسخ شما “بله” است. شما همچنان نیاز به دستگاه گیرنده دیجیتال دارید. چرا که هیچ آپشن دیگری برای دریافت آنها وجود ندارد.
سوال دیگری که مطرح است پولی بودن کانال ها است که بعضی از آنها اشتراک رایگان نیستند و به ازای پخش برنامه ها ماهیانه و یا سالیانه مبلغی را از شما دریافت می کنند. خیلی از برنامه های مشهور و مخصوص را هم می توانید از سرویس های اینترنتی پخش محتوا مثل آمازون پرایم ، هولو، و نتفلیکس تماشا کنید.
در پاسخ نیاز به اینترنت باید بدون شک بله گفت. اگر می خواهید از برنامه و سرویس های اینترنتی بهره ببرید حتماً به اینترنت نیاز خواهید داشت. در مورد سرعت اینترنت باید گفت که بستگی به کاربرد شما دارد. دستورالعمل های زیر به شما کمک خواهد کرد تا سرعت اینترنت مناسبی تهیه کنید.
اگر کیفیتی که تماشا می کنید DVD باشد و یا رزولوشنی کمتر از 1080p داشته باشد، حداقل به سرعت 3Mbps نیاز خواهید داشت. برای تماشا با کیفیت Full HD طبق گفته نتفلیکس 5Mbps و طبق گفته Hulu به 6 Mbps نیاز خواهید داشت. اما اگر محتوای 4K تماشا می کنید به سرعت خیلی بالاتری نیاز پیدا خواهید کرد. هولو حداقل سرعت 16Mbps را پیشنهاد می دهد، نتفلیکس هم سرعت حداقل 25Mbps و یا بیشتر را توصیه می کند.

 

16. آیا تلویزیون هوشمند می تواند جایگزین مناسبی برای تلویزیون های کابلی باشد؟

بیشتر مردم به سمت تلویزیون های هوشمند کوچ کرده اند و این امر موجب خاتمه یافتن خدمات تلویزیونی کابلی و ماهواره ای شده و باعث شده سرویس های اینترنتی پولی مانند آمازون، هولو، نتفلیکس و یوتیوب رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند. این سرویس های اینترنتی امکانات چندین کانال تلویزیونی را یکجا و خیلی ارزانتر از سرویس های کابلی و ماهواره ای که در حال حاضر استفاده می کنید را ارائه می دهند. با یکسری محدودیت ها شما می توانید از این سرویس ها استفاده کنید و به قضیه استفاده از تلویزیون کابلی و ماهواره ای برای همیشه خاتمه بدهید. این سرویس ها اکثراً رایگان و البته با پشتیبانی از تبلیغات هستند که ساعت ها برنامه، نمایش، فیلم و حتی اخبار و رویدادهای ورزشی زنده را نمایش می دهند. Crackle, Pluto TV, Xumo از جمله سرویس هایی هستند که در اغلب تلویزیون های هوشمند از قبل نصب شده و محتوایی را پخش می کنند که برای سلیقه عموم مناسب است.
سرویس های تخصصی تری مثل crunchyroll با تمرکز به محتوای انیمه و Vevo با تمرکز به پخش موزیک ویدئو هم وجود دارد. برخی دیگر از سرویس ها نظیر Roku Channel هم وجود دارد که بطور اختصاصی برای همان پلتفرم سرویس ارائه می دهد.
بزرگترین دلیل برای حفظ اشتراک تلویزیون کابلی یا ماهواره ای، تماشای مسابقات ورزشی به صورت زنده است. بعضی از اپلیکیشن ها مثل MLB.com رویدادهای ورزشی زنده را پخش می کنند، اما ضمن اینکه تمام بازی ها و رویدادها را نشان نمی دهند، بلکه هزینه اشتراک بالایی هم دارند.
با این حال چندین سرویس جایگزین برنامه های کابلی وجود دارد که برنامه های شبکه های محلی و ورزش های زنده را پخش می کنند. مثل Sling TV شبکه های ماهواره ای و PlayStation Vue شرکت سونی. Sling TV که از گزینه های محبوب برای جایگزینی سرویس های کابلی است، در ابتدا برای Roku TV و Android TV بود. اما از سال 2018 برای تلویزیون های ال جی و سامسونگ نیز در دسترس است. سرویس های Direct TV و Youtube TV هم دو گزینه دیگر برای جایگزینی سرویس کابلی هستند.
انتخاب دیگری که میتوانید داشته باشید و بیشتر در محیط های شهری کاربرد دارد، تهیه یکی از بهترین آنتن های تلویزیون ارزان برای پخش برنامه های محلی رایگان است. البته باید به این نکته توجه کنید که بعضی از تلویزیون های هوشمند، گیرنده سیگنال شبکه های محلی را ندارند. بنابراین اگر قصد تماشای شبکه های محلی را دارید حواستان به این موضوع باشد.

 

17. آیا تلویزیون هوشمند کیفیت تصویر و صدای بهتری دارد؟

لزوماً خیر. این مسئله که در ساخت این تلویزیون ها از چیپ وای فای استفاده شده و پردازنده ای برای خارج کردن تصویر از حالت فشرده دارند، تاثیری بر کیفیت تصویر ندارد. با این حال، از آنجایی که اکثر سازندگان تلویزیون، تقریباً تمام محصولاتشان را هوشمند تولید می کنند بنابراین تلویزیون جدیدی با کیفیت تصویر و صدای خوبی نمی توانید پیدا کنید که هوشمند نباشد. تلویزیون های جدید به احتمال زیاد از ویژگی های صوتی Dolby Atmos و HDMI ARC پشتیبانی می کنند. ویژگی Dolby Atmos باعث می شود تجربه صدای غنی در فراگیر عمودی و افقی داشته باشید. همچنین از نرخ بیت بالاتر برای ارائه صدای کاملتر و متنوع تر استفاده می کند. ویژگی دیگری که نامش ARC است برای ارسال داده های صوتی از همان کابل HDMI برای همه دستگاهها استفاده می کند و این قابلیت باعث می شود تا همه دستگاههای متصل شده شما از خروجی صدای سینمای خانگی یا تلویزیون با بالاترین کیفیت استفاده کنند بدون آنکه نیازی به کابل اضافی باشد. این ویژگی ها محدود به تلویزیون های هوشمند نیستند اما سازندگان به احتمال زیاد این ویژگی ها را در محصولات برتر خود قرار می دهند. بنابراین بعید است که تلویزیون های عادی این ویژگی ها را داشته باشند.
همچنین لازم است یادآوری کنیم که آسان ترین روش برای لذت بردن از محتوای 4K ، در اپلیکیشن های نتفلیکس و آمازون امکانپذیر است که با خرید تلویزیون هوشمند میسر می گردد. این در حالی است که دیسک های بلوری برای خرید و اجاره همیشه موجود بوده و هست. اما سرویس های پخشی که به آنها اشاره کردیم بدون هیچ نیازی به پلیر مخصوص و یا امکانات خاصی، از بالاترین وضوح تلویزیون شما استفاده کرده و شفافیت و روشنایی خوبی را به نمایش می گذارند.
البته با خرید دانگل های استریم هم می توانید برخی از این امکانات را بدست آورید. اما تلویزیون های هوشمند این قابلیت ها را بدون پرداخت هزینه خرید دانگل در اختیار شما قرار می دهند و شما بجز پرداخت اشتراک سرویس ها هزینه دیگری نخواهید پرداخت.
• بهترین گزینه ها برای جایگزینی سرویس کابلی تلویزیون که باعث صرفه جویی در هزینه هایتان می شود.
• بهترین برنامه ها و فیلم های نتفلیکس که ممکن است ندیده باشید.
• صدا را بلند کن: بهترین ساند بار و اسپیکر را بخر.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *