سرویس آگهی
سرویس آگهی
1.HDR-cover image

HDR چیست و چرا اهمیت دارد؟

HDR چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید رنگهای واقعی و طبیعی را در تلویزیون خود ببینید، حتما تلویزیونی را انتخاب کنید تا دارای ویژگی HDR یا همان High Dynamic Range باشد. در این مقاله سعی بر این شده است تا تمامی نکاتی که شما باید درباره HDR باید بدانید را شرح دهیم:
تولیدکنندگان تلویزیون هر سال تلاش می‌کنند تا تلویزیون بی نقصی را تولید کنند. تلاش برای داشتن یک تصویر عالی اکنون معطوف به HDR است ، که باعث می‌شود رنگ ها و سایه های واقعی تری را برای ایجاد یک تجربه واقعی سینمایی در خانه ارائه دهد. HDR هنوز یک فناوری نوپا است ، بنابراین خریداران زیادی هنوز با این مفهوم آشنا نیستند ، در این مقاله سعی شده است تا به تمامی سوالات شما درباره HDR پاسخ داده شود.

 

HDR به چه معناست؟

HDR مخفف High Dynamic Range می‌باشد،که به توانایی آن در ارائه رنگ های بیشتر ، سطح کنتراست بهتر و افزایش روشنایی در مقایسه با مجموعه های استاندارد HD و حتی 4K Ultra HD اشاره دارد. HDR به طور کلی ارتقا فرمت 4K یا Ultra HD است.

 

2.HDR-HDR vs SDR

اگرچه بسیاری از تلویزیون های LCD می توانند از نظر فیزیکی طیف گسترده ای از رنگها را تولید کنند (که به عنوان طیف رنگی شناخته می شود) ، اما با مشخصات قدیمی منسوخ شده (معروف به Rec. 709) محدود شدند. HDRباعث می‌شود تا طیف رنگی قابل نمایش در تلویزیون‌ها بیشتر شده و روشنایی را بیشتر کند. HDR به صفحه نمایش‌های LCD و OLED اجازه می دهد تا به پتانسیل کامل خود برسند.

 

آیا هنگام تماشای محتوای HDR تفاوتی مشاهده خواهیم کرد؟

اگر در حال تماشای یک فیلم HDR یا نمایش از تلویزیون HDR هستید ، بله ، قطعاً پیشرفتی مشاهده خواهید کرد. این می تواند چهره ها را در یک صحنه تاریک قابل مشاهده کند و همچنین می‌توانید یک طیف رنگی گسترده را در تصاویر ببینید. به طور مثال در تصاویری که غروب خورشید را نشان می‌دهند می توانید طیف رنگی زیادی از رنگ نارنجی تا قرمز را ببینید.

 

3.HDR-TCL TV

از طرفی باید توجه داشته باشید که HDR در مامی تلویزیون ها و برندها یکسان نیست به طور مثال تلویزیون های ارزان قیمت مثل TCL 55 4K Roku دارای حداقل مشخصات برای HDR می‌باشد و ممکن است شما تفاوت چندانی را حس نکنید. پس توجه داشته باشید که HDR ها می توانند متفاوت باشند.
همان طور که ریموند سونیرا مدیر Displaymate عنوان کرده است، همه تصاویر ارزش این را ندارند که با قابلیت HDR نشان داده شوند. به عنوان مثال فیلم‌های 4K HDR که صحنه‌هایی در جنگل دارد بسیار چشمگیر می‌باشد زیرا HDR می‌تواند طیف رنگی سبز بیشتری را به شما نشان دهد، اما همه فیلم ها دارای میزان رنگ اشباع شده مشابه نیستند و از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
عامل مهم دیگر در درک ما از واقع گرایی یک تصویر ویدئویی نرخ فریم فیلم است. تلویزیون های Ultra HD Premium از 24 فریم در ثانیه تا 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می کنند. با سرعت 120 فریم بر ثانیه ، ویدئوها دارای نویز و تاری بسیار کمتری می‌باشند مخصوصا در صحنه هایی که حرکت های سریع دارند، مانند اتومبیل هایی که در صحنه تعقیب و گریز مسابقه می دهند. بنابراین کیفیت تصویر به نرخ فریم برنامه HDR هم بستگی دارد. با این حال ، هنوز هیچ برنامه بومی 120 فریم در ثانیه در دسترس نیست.

 

برای تماشای برنامه‌های HDR به چه چیزی احتیاج داریم؟

قبل از تماشای فیلم از تلویزیون ، فیلم از محدوده اصلی رنگ خود فشرده می شود تا در قالب ویدئوی قدیمی قرار گیرد و اساساً سایه های ظریف ، کنتراست و عمق تصویر را از بین می برد. در تئوری، HDR بخشی از آن رنگ و کنتراست از دست رفته را بازیابی می کند ، اما به بازسازی نمایش اصلی احتیاج دارد – در اصل ، تولید نسخه جدیدی از فیلم یا برنامه.
برای دریافت کامل مزایای HDR ، شما فقط به یک تلویزیون که دارای قابلیت HDR است نیاز ندارید بلکه به محتوا و برنامه های HDR نیز احتیاج دارید.

 

چه محتوای HDR موجود است؟

در حال حاضر فقط تعداد معدودی از برنامه های 4K HDR در سرویس های پخش جریانی از Netflix ، Vudu و Amazon ارائه می شوند. یوتیوب همچنین دارای چند برنامه سازگار است و حتی برخی از سرویس ها دارای چند نمایش Dolby Vision HDR هستند.و حتی آمازون در حال تبلیغ فرمت پشتیبانی شده توسط سامسونگ به نام + HDR10 است.
اما انتخاب HDR هنوز زیاد نیست است. نت فلیکس برخی از برنامه های اصلی خود را مانند Girlboss ، The OA و فیلم هایی مانند The Do-Over در قالب HDR منتشر کرده است. آمازون نمایش هایی مانند Mozart in the Jungle و Red Oaks را به اعضای Prime در HDR ارائه می دهد. برخی از برنامه ها ، مانند Bosch – Season 2 ، هم از HDR10 و هم از Dolby Vision پشتیبانی می کنند.
برای پخش فیلم‌های HDR از پخش کننده های فیلم مانند آمازون، Netflix و … سرعت اینترنت شما باید در حدود 15 مگا بیت در ثانیه و یا حتی بیشتر باشد. از آنجاییکه ممکن است بیشتر افراد ازین سرعت اینترنت برخوردار نباشند بهتر از دیسک های 4K Ultra HD Bluray که HDR هستند استفاده کنید هرچند که این دیسک های HDR کمتر موجود هستن و قیمت آنها بالا می باشد، اما میتوانند جایگزین خوبی باشند. حدود 20 عنوان اصلی فیلم از HDR و Dolby Vision پشتیبانی می کنند ، از جمله The Lego Movie ، The Martian ، Mad Max: Fury Road ، The Man from U.N.C.L.E. ، American Sniper ، Man of Steel و Edge of Tomorrow.
می توانید برای مطلع شدن از فیلم هایی با کیفیت 4K HDR Bluray که در آمازون جود دارد اینجا کلیک کنید.
اکثر دیسک های سازگار با HDR ، مانند دیسک Power Rangers ، دارای برچسب “4K Ultra HD” با برچسب اضافی “HDR” هستند. برای پخش چنین دیسک های Blu-ray در حالت HDR ، شما به یک پخش کننده سازگار مانند Oppo UDP-Player ، که می تواند دیسک های Dolby Vision HDR را نیز پخش کند ، نیاز دارید.

 

چگونه بفهمیم تلویزیون ما با HDR سازگار است؟

هرچند تلاشهایی برای یکسان سازی و استانداردسازی در مشخصات HDR وجود دارد، اما همچنان یک توافق عمومی برای مشخصات HDR وجود ندارد.
پل گری ، تحلیلگر و محقق در شرکت تحقیقات بازار IHS ، گفت: “در حال حاضر قطعاً مقداری جنگ فرمت در جریان است.”

تولیدکنندگان تلویزیون چندین فرمت HDR را عنوان می‌کنند که نشان می دهد تلویزیون قابلیت پخش HDR را دارد:

 

 

Ultra HD Premium:
این استاندارد توسط اتحادیه UHD تأسیس شده و ده ها شرکت از جمله استودیوهای فیلم سازی و سازندگان تلویزیون از آن پشتیبانی می کنند. این برنامه عمدتا برای تلویزیون ها و پخش کننده های Blu-ray 4K در آینده اعمال می شود و حداقل مشخصات را برای مجموعه ها تعیین می کند که به آنها امکان می دهد آرم رنگین کمانی Ultra HD Premium را روی جعبه بچسبانند.

 

Dolby Vision:

دالبی ویژن توسط Surround-sound folks ایجاد شده است، دالبی ویژن مجموعه‌ای از مشخصات را ارائه میدهد که توسط تولیدکنندگان فیلم برای پخش در تلویزیون هایی که قابلیت پخش Dolby visio HDR دارند، گسترش میابد. از برخی جنبه ها ، Dolby Vision استاندارد فنی بالاتری برای HDR نسبت به Ultra HD Premium تعیین می کند ، اگرچه همه مجموعه های دارای برچسب Dolby Vision از حداکثر مشخصات برخوردار نیستند.

 

HDR10:

HDR10 در هنگام پخش محتواهای HDR همانند Ultra HD Premium عمل می‌کند. با این حال ، HDR10 ، برخلاف Dolby ، مشخص نمی کند که از یک سیستم رمزگذاری خاص برای فیلم ها باید استفاده شود.

 

(Hybrid Log Gamma (HLG:

افزودن داده به سیگنال پخش مانع بزرگی برای تهیه محتوای HDR از طریق هوا یا حتی از طریق کابل و ماهواره است ، زیرا توزیع برای تلویزیون های SDR بهینه شده است. برای غلبه بر این مانع ، NHK ژاپن و BBC انگلیسی با هم همکاری کردند و یک نسخه پخش کننده HDR را ایجاد کردند. نتیجه این است که Hybrid Log Gamma (HLG) بخشی از استاندارد ATSC 3.0 است ، فناوری پخش نسل بعدی که در آینده در تلویزیون پخش می شود، که چند سالی در حال توسعه است ، اما به طور گسترده در دسترس نیست. تقریباً تمام تلویزیون های 4K فعلی از سیگنال HGL پشتیبانی می کنند ، اما محتواهای آن بسیار محدود است. چندین رویداد زنده مانند بازی هاکی و کنسرت زنده با HLG برگزار شده است ، اما هنوز برای این فرمت از HDR روزهای آغازین است.

HDR10+ :

یک استاندارد (با پشتیبانی سامسونگ و آمازون) مبتنی بر HDR10 ، اما با افزودن Dynamic Tone Mapping ، که شامل متادیتای صحنه های خاص است ، نه فقط فیلم به طور کلی (مانند HDR10). این ویژگی باعث می شود عملکرد HDR10+ (از لحاظ تئوری) به Dolby Vision نزدیکتر باشد.

Technicolor Advanced HDR:

قالب HDR که برای Technicolor است به دو شکل وجود دارد ، یکی برای پخش برنامه‌های تلویزیون و دیگری برای رسانه های Ulrta HD ، مانند 4K Bluray. اولین مورد ، به نام Single-Layer HDR1 (SL-HDR1) ، داده های HDR را به صورت سیگنال ویدئویی SDR ایجاد می کند، تولید محتواهای HDR از طریق ارسال سیگنال هوایی برای پخش در تلویزیون ارزان‌تر و آسان‌تر از ارسال توسط دو پخش کننده از طریق دو سیگنال جداگانه می‌باشد. مورد دوم Advanced HDR SL-HDR2 است که فراداده HDR پویا را به رسانه های 4K اضافه می کند. این فراداده اضافی با HDR10 به عنوان پایه ، اطلاعات پویا را صحنه به صحنه برای کنتراست و رنگ بهتر اضافه می کند.
تا کنون ، Technicolor Advanced HDR فقط توسط تلویزیون‌های جدید LG پشتیبانی می شود ، اما ممکن است تا اواخر سال جاری شامل تلویزیون های Philips و Maganvox شود.

IMAX Enhanced:

آخرین مشخصات ارائه شده در بازار IMAX Enhanced است ، که فراتر از اطلاعات محتوای HDR است و همچنین شامل استانداردهای صوتی و پشتیبانی از Aspect ratios منحصر به فرد است. نسبت ابعاد(Aspect ratios) به ویژه برای محتوای IMAX از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از نسبت های 1.9: 1 یا 1.43: 1 استفاده می کند ، که بسیاری از تلویزیون ها از آن پشتیبانی نمی کنند. IMAX Enhanced با هر دو جنبه تصویری و صوتی استاندارد ، در درجه اول با Dolby Vision و Dolby Atmos رقابت می کند ، اما عناصر HDR استاندارد مبتنی بر HDR10 هستند. تاکنون تنها برندی که از IMAX Enhanced پشتیبانی میکند کمپانی بزرگ سونی Sony می‌باشد ، اما تولیدکنندگان بیشتری ممکن است در ماه های آینده آن را پشتیبانی کنند.
جدول زیر نشان دهنده این است که هر برندی از کدام فرمت HDR پشتیبانی می‌کنند.

 

4.HDR-format

 

HDR ویژگی می باشد که هنوز در ابتدای راه می‌‌باشد و هنوز نمیتوان گفت که کدام برند بهترین HDR را ارائه می‌دهد. اما Dolby Vision دارای بیشترین پشتیبانی می‌باشد. برندهایی مانند Sony، LG و Visio دارای تلویزیون هایی هستند که از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند.
اگر امروز تلویزیونی را خریداری نمایید که دارای ویژگی HDR باشد، میتوانید محتواهای قبلی را با آن تماشا کنید. تلویزیون ها قابلیت ارتقا تصویر را دارند، یعنی می توانند تصاویر HD را بازیابی کنند و کیفیت تصویر را در حد HDR بالا ببرند. اما قطعا کیفیت آنها نمیتواند مانند HDR واقعی باشد.

 

تفاوت Ultra HD Premium با Dolby Vision چیست؟

همانطور که می‌دانید برخی از تلویزیون ها با Ultra HD Premium سازگار هستند (مانند سامسونگ) ، برخی دیگر با Dolby Vision (مانند Vizio) و برخی دیگر با هر دو سازگار هستند (مانند LG). پس چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
Ultra HD Premium چندین قابلیت کلی را ایجاد می کند که تلویزیون ها باید با HDR سازگار باشند. اجزای مختلفی وجود دارد از جمله صدا ، وضوح تصویر Ultra HD با تعداد 3840×2160 پیکسل .اما تغییرات اولیه شامل رنگ ،روشنایی و کنتراست است. Ultra HD Premium عمق رنگ را روی یک سیگنال 10 بیتی (در مقابل عمق 8 بیتی فعلی) و حداقل پیک روشنایی را در 1000 نیت تنظیم می کند (به استثنای مجموعه هایی که می توانند سیاه واقعی ایجاد کنند و در نتیجه کنتراست بیشتری دارند ، مانند مدل های OLED) .

 

5.HDR-Bit depth

برای مقایسه فیلم های HD و Blu-ray که از رنگ های 8 بیتی استفاده می کنند می توانند دارای 16.7 میلیون رنگ باشند. با تغییر به رنگ 10 بیتی میتواند بیش از یک میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد، که این باعث می‌شود که تصاویر دارای کمترین سایه باشند
تلویزیون Ultra HD Premium همچنین باید قادر به تولید بیش از 90 درصد مشخصات طیف رنگی باشد که DCI-P3 نامیده می شود. همچنین به عنوان طیف رنگی که یک فیلم یا تلویزیون می تواند تولید کند، شناخته می شود. DCI-P3 از ابتکار سینمای دیجیتال است که مشخصات آن برای فیلم هایی که در سینما می بینید استفاده می شود. این باعث می شود یک انتخاب بهتر و یک پیشرفت بزرگ تر نسبت به محدودیت قالب Rec.709 باشد. (طرح پیشنهادی گسترده تر ،یعنی Rec. 2020 وجود دارد ، اما تلویزیون های فعلی توانایی نمایش همه رنگ های آن را ندارند و فیلم های دیجیتالی جدید باید در این قالب فیلمبرداری شوند.

 

6.HDR-Dolby visio vs SDR

 

Dolby vision دارای جزئیات بیشتری از فرمت HDR است. دالبی به یک عمق رنگی 12 بیتی با حدود 68 میلیارد سایه را دارد. همانطور که سونیرا گفته است” 8بیتی افتضاح است، 10بیتی خوب است و 12 بیتی دقیقا چیزی است که شما نیاز دارید”.

 

7.HDR-color gamut

 

Dolby Vision نوار روشنایی را بالاتر نشان می دهد ، و به سطح 4000 نیت یا بیشتر نیاز دارد. با وجود اینکه که تلویزیون های دارای نشان Dolby Vision توسط Dolby تأیید شده اند ، همه مجموعه های دارای Dolby دارای تمام مشخصات نیستند. به عبارت دیگر ، بسیاری از مجموعه ها با 4000 نیت مواجه نخواهند شد ، از جمله تلویزیون های OLED. با این حال ، مجموعه های ال جی به طور رسمی با Dolby Vision سازگار و دارای گواهینامه هستند.

 

کدامیک بهتر است؟ Ultra HD Premium یا Dolby Vision ؟

تنها بر اساس مشخصات به نظر می رسد که تلویزیون های Dolby Vision تصویر HDR بهتری نسبت به تلویزیون های Ultra HD Premium ارائه می دهند. همچنین مجموعه ای که با Dolby Vision سازگار باشد باید بتواند نیازهای کمتر Ultra HD Premium را نیز برطرف کند.
با این حال ، ممکن است همیشه اینطور نباشد. تولیدکنندگانی که مجوز استفاده از فناوری Dolby Vision را انتخاب نمی کنند ممکن است تلویزیونهایی بسازند که از توانایی HDR تلویزیونهای دارای مارک Dolby فراتر روند. این بدان معناست که ممکن است مجموعه هایی با برچسب Ultra HD Premium وجود داشته باشد که از سایر مدل های دارای برچسب Dolby Vision برتر به نظر برسند.

 

آیا تلویزیون من می‌تواند به HDR ارتقا یابد؟

تعداد بسیار کمی از تلویزیون ها می‌توانند توسط آپدیت و یا همان به روز رسانی نرم افزار جدیدی که شرکت سازنده ارائه می‌دهد به یک تلویزیون با ویژگی HDR ارتقا یابند. که این کار به راحتی از طریق اتصال تلویزیون به اینترنت انجام خواهد شد. این تلویزیون ها معمولا از سری های جدید یک برند می‌باشند.
گرچه سازندگان تلویزیون ادعا می کنند که برخی از مجموعه های 4K Ultra HD با محتوای HDR “سازگار” هستند اما قادر به مطابقت با مشخصات Ultra HD Premium نخواهند بود. به عبارت دیگر ، این مجموعه ها قادر به پخش فیلم HDR خواهند بود اما همه رنگها یا میزان روشنایی موجود را تولید نمی کنند.
چه چیزی بعد از HDR می آید؟ آیا باید منتظر 8K باشم؟
کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون و فیلم سازان همیشه سعی می‌کنند تا با جدیدترین فرمت‌ها آشنا شوند و حصولات خود را بر اساس آخرین تکنولوژی ها تولید کنند. قطعا تلویزیون‌های جدید بهتر از سری های قدیمی هستند، اگر برای خرید تلویزیون های 8K می توانید هزینه زیادی را پرداخت کنید میتوانید آنها را بدون تردید خریداری کنید.

برای چندین سال ، در مورد تلویزیون های به اصطلاح 8K که دو برابر تعداد پیکسل های 4K Ultra HD ارائه می دهند ، بحث و آزمایش شده است. میتوانید آنها را خریداری کنید ولی در نظر داشته باشید که هنوز محتوایی برای پخش وجود ندارد.
مشکل اصلی ساخت تلویزیون های 8K نیست. بلکه این نمایشگرها باید در ابعاد بزرگ ساخته شوند تا افراد بتوانند کیفیت را در تمامی پیکسل‌های ان ببینند.

جمع بندی: در نهایت تلویزیون دارای ویژگی HDR را خریداری کنیم؟

HDR در بین تولیدکنندگان تلویزیون در حال شتاب گرفتن است و به نظر می رسد که در مجموعه های 4K با عملکرد بالا استاندارد شود. علاوه بر این ، محتوای HDR به وضوح روشن تر و چشمگیرتر از 4K معمولی یا HD به نظر می رسد. بنابراین در حالی که هنوز به طور کامل HDR در دسترس نیست ، کمی آینده نگری به شما می گوید که انتخاب مجموعه ای که اکنون بتواند از عهده HDR برآید یک تصمیم عاقلانه است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *