سرویس آگهی
سرویس آگهی
آشنایی با فرمت های دالبی دیجیتال و DTS

آشنایی با فرمت های دالبی دیجیتال و DTS

آشنایی با فرمت های دالبی دیجیتال و DTS

 

دالبی دیجیتال چیست؟

 

دالبی دیجیتال چیست؟

 

دالبی دیجیتال نوعی فرمت صدا می باشد که جهت فشرده سازی و ارائه صدای فراگیر استفاده می شود. این فناوری ها با فشرده سازی اطلاعات صوتی امکان قرار دادن داده بیشتری را فراهم می کنند و بدون این فرمت صدای چند کاناله و فراگیر را نخواهید داشت. اولین استفاده دالبی دیجیتال برای داشتن صدای دیجیتال در سینما بوده است ، اما امروزه برای برنامه های دیگر مانند پخش تلویزیون ، دی وی دی ، دیسک های بلوری و کنسول های بازی استفاده می شود. در هنگام ضبط صدا با این فرمت دقیقا مشخص می شود که صدا قرار است از کدام اسپیکر پخش شود. برای همین هر اسپیکر صدای مخصوص خودش را برای پخش دریافت می کند.
دالبی دیچیتال پلاس فرمت پیشرفته دالبی دیجیتال می باشد که بر پایه دالبی دیجیتال 5.1 کاناله می باشد که استانداردی مناسب برای سینما و سینمای خانگی است . Dolby Digital Plus امکان ذخیره و انتقال صدای دیجیتال با کیفیت بالا را برای ارائه بهترین کیفیت صدا در بسیاری از دستگاه ها را فراهم می کند. همچنین این فرمت از HDMI پشتیبانی می کند. از ویژگی های قابل توجه آن می توان به صدای چند کاناله با خروجی کانال مجزا و پشتیبانی از نرخ بیت داده ها تا 6 Mbps اشاره کرد.

فرمت دالبی دیجیتال صدای ارائه شده 5.1 و 6.1 و 7.1 را ارائه می دهند. اولین عدد تعداد کانال های اسپیکرهای کوچک احاطه کننده و عدد یک نشان دهنده ساب ووفر می باشد. دالبی دیجیتال حداکثر 5.1 کانال صوتی با سرعت 640 کیلوبایت در ثانیه را انتقال می دهد. دالبی دیجیتال پلاس حداکثر 7.1 کانال صوتی را با سرعت 1.7 مگابیت در ثانیه و دالبی TrueHD حداکثر 7.1 کانال صوتی را با سرعت 18 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند که کیفیت هایی مانند FLAC را پخش می کنند.

DTS چیست؟

 

DTS چیست؟

 

DTS نیز نوعی فرمت صدا می باشد که جهت فشرده سازی و ارائه صدای فراگیر استفاده می شود. DTS از فناوری های چند کاناله صدا متعلق به شرکت DTS آمریکا می باشد که متخصص در زمینه فرمت های صدای فراگیر دیجیتال است. فرمت DTS هم از دسته صدای Surround یا فراگیر می باشد که باعث می شود شنونده صدا را به صورت همه‌جانبه از تمامی جهات داشته باشد. DTS در فیلم ها و دی وی دی های با کیفیت بالا مشاهده می شوند و امروزه دستگاه های پخش قابلیت استفاده از این کدک را دارند.
DTS Digital Surround حداکثر 5.1 کانال صوتی را با سرعت 1.5 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند. DTS-HD High Resolution حداکثر 7.1 کانال صوتی را با سرعت 6 مگابیت بر ثانیه و DTS-HD Master Audio حداکثر 7.1 کانال صوتی را بدون افت کیفیت با سرعت 24.5 مگا بیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

تفاوت DTS و دالبی در چیست؟

 

همانطور که در توضیحات فوق مشاهده می کنید تکنولوژی DTS می تواند داده های بیشتری را در هر ثانیه منتقل کند. این اختلاف در صداهایی که به طور روزمره گوش می کنیم خیلی قابل شناسایی نیست. البته DTS به خاطر داشتن بیت ریت و سمپل ریت بالاتر دارای وضوح و شفافیت بالاتری نسبت به دالبی می باشد.
در DTS به هر کانال سیگنال صدا به صورت مجزا ارسال می شود ولی در دالبی دیجیتال تمام کانال ها در یک سیگنال می باشد. DTS از تمامی کانال ها استفاده می کند، در نتیجه در DTS از کلیه تعداد کانال ها استفاده می شود به طور مثال در سیستم های 5.1 کاناله DTS دقیقا از 6 کانال استفاده می کند حتی برای ساب ووفر هم سیگنال جدا ارسال می شود ولی دالبی دیجیتال از 5 کانال استفاده می کند و ساب ووفر برآیند تمامی صداهای 5 کانال می باشد. برای همین صدا در DTS دارای شفافیت بیشتری می باشد.

جهت آشنایی  با جدیدترین تکنولوژی شرکت دالبی، مطالعه مقاله دالبی اتموس (Dolby Atmos) توصیه میشود.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *