سرویس آگهی

OLED چیست؟

لوازم صوتی و تصویری

23 دسامبر 2020 3502 بازدید
سرویس آگهی
OLED-cover

OLED چیست؟

OLED چیست؟

در بین صفحه نمایش های رده بالا OLED ها دارای بالاترین کیفیت تصویر می‌باشند.OLED مخفف Organic Light-Emitting Diode به معنای دیود ساتع کننده نور آلی می‌باشد.

برای شروع به عکس زیر که صفحه نمایش OLED موبایل سامسونگ مدل Galaxy S9 می‌باشد نگاه کنید. صفحات OLED از اشباع رنگ بسیار جذاب و زاویه دید فوق العاده و عمق رنگ سفید و مشکی بسیار غنی بهره میبرند. با دیدن این عکس می توانید تفاوت صفحه نمایش های OLED و LCD را تا حدی درک کنید.

 

OLED-Galaxy s9

OLED ها در بین تمامی برندها جا افتاده اند و اکثر تولید کننده ها از نمایشگرهای OLED استفاده میکنند ، از تلویزیون های سونی گفته تا Dell و Alienwarelaptops . صفحه نمایش‌های OLED درموبایل های جدید شرکت اپل به کار رفته است و آنها را به بهترین تلفن های هوشمند این روزها تبدیل کرده است.

اما ویژگی OLED چیست که باعث برجسته شدن آن می شود و آیا چیز دیگری می تواند با آن رقابت کند؟

 

OLED2

 

هر رنگی که در این صفحه نمایش دیده می‌شود ترکیبی از کربن و عناصر دیگر است.زمانیکه شما تلفن هوشمند خود و یا تلویزیون خود را روشن می‌کنید، جریان برق باعث فعال شدن OLED ها می‌شود که بر اساس رنگ تصویر خاموش و یا روشن می‌شوند. در این نوع صفحه هر پیکسل به طور جداگانه کنترل می‌شود، میتوان برای داشتن مشکی مطلق چندین پیکسل کنار هم را خاموش کرد و یا برای رنگ سفید، چند پیکسل را روشن کرد. کنترل داشتن روی هر پیکسل باعث میشود تا مشکی عمیق و واقعی و سفید طبیعی را داشته باشیم. پنل های LCD LED احتیاج به یک منبع نور LED دارند که صفحه را روشن کند، به همین علت شما در این صفحه نمایش ها مشکی واقعی را ندارید و همیشه یک سایه روشن در آن ها وجود دارد.

 

OLED3

 

از آنجایی که OLED ها نیاز به منبع نور LED ندارند، بسیار نازک هستند و سازنده ها می توانند صفحه نمایش های خم بسازند.مانند صفحه نمایش تلفن هوشمند Samsung Galaxy S8 .

 

 

OLED چگونه با سایر فناوری ها مقایسه می شود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، صفحه نمایش OLED نیازی به نور پس زمینه ندارند ، پنل های OLED می توانند بسیار نازک تر از دیگر صفحه نمایش باشند. ال جی در CES2019 از تلویزیون OLED Rollable خود رونمایی کرد. این صفحه از یک صفحه نمایش OLED بسیار نازک چاپ شده روی شیشه انعطاف پذیر استفاده می کند و به آن اجازه می دهد تا هنگام استفاده از آن بچرخد. هیچ فناوری موجود در صفحه نمایش دیگری نمی تواند به این شکل از صفحه های شیشه ای انعطاف پذیر بهره ببرد.
با این حال ، صفحه نمایش های OLED چالش هایی را برای شرکت های تولید کننده به وجود می آورند. در واقع ، تعداد معدودی از شرکت ها از جمله LG Display و Samsung Display در حال حاضر OLED تولید می کنند.
پنل های OLED به طور کلی شکننده هستند و روش های تولید آنها کاملاً بی عیب و نقص نیستند. حتی وقتی اپل برای نمایشگرهای آیفون فعلی خود به نمایشگرهای OLED کمپانی سامسونگ اعتماد می کند ، گزارش هایی مبنی بر سرمایه گذاری کلان این شرکت در فناوری microLED به عنوان جایگزینی برای صفحه نمایش OLED در گوشی ها وگجت‌های پوشیدنی های خود منتشر شده است.
در حالی که تولید پنل های OLED در حال افزایش است و عملکرد آنها در حال بهتر شدن می‌باشد ،قیمت این محصولات همچنان بالا می‌باشد، اگر به دنبال خرید یک دستگاه مجهز به OLED هستید، باید در نظر داشته باشید تا هزینه ی زیادی هم پرداخت کنید.

 

OLED4

همانطور که در تصویر بالا میبینید، OLED رنگ مشکی بهتری را نسبت به تلویزیون‌های LED به شما می‌دهد، همچنین دقت رنگ بالاتری را نسبت به تلویزیون‌های قدیمی دارد. صفحه نمایش های OLED نمیتوانند مانند LED ها نور تولید کنند برای همین در محیط های که دارای نور زیاد می‌باشند، کمی سخت ت دیده می‍‌شوند.
تلویزیون‌های قدیمی OLED در input-Lag دارای مشکلاتی بودند، برای همین در نرخ تازه سازی مشکل داشتند و تصویرهایی که دارای حرکت های اکشن و سریع بودند، دارای نویز بودند. گیمرها و طرفداران ورزش ترجیح میدادند از تلویزیون های پلاسما استفاده کنند.
LG توانست در input-lag پیشرفت هایی داشته باشد و نرخ تازه سازی را بالا ببرد تا فناوری OLED به سرعت جای خود را میان رقبا باز کرد.
یکی دیگر از مزیت تلویزیون های OLED نسبت به تلویزیون های دیگر داشتن زاویه دید مناسب می‌باشد، برای اینکه یک تصویر خوب و دقیق را در تلویزیون های قدیمی داشته باشد، حتما باید مقابل تلویزیون بنشینید. اما در تلویزیون های OLED حتی اگر تلویزیون را از کنار هم تماشا کنید به خوبی تصویر را میبینید.

 

از تصویر OLED چه انتظاری باید داشته باشم؟

ما تمامی صفحه نمایش‌های OLED را در محیطهای سربازامتحان نکرده ایم ، بنابراین نمی توان گفت در هرمحیطی یک تجربه خارق العاده خواهید داشت. اما در برخی از تلویزیون ها و گوشی های سطح بالا که آزمایش کرده ایم ، صفحه های OLED تصاویر زیبایی را ارائه می دهند.
با OLED می توانید انتظار رنگ مشکی خالص را داشته باشید زیرا OLEDها هر زمان که نیاز به ایجاد رنگ مشکی داشته باشد خاموش می شوند، . OLED ها به اندازه مجموعه های LCD روشن نیستند ، اما OLED به طور کلی برای اکثر کاربران بسیار روشن می‌باشند
زاویه دید OLED یکی از ویژگی‌های برجسته آن می‌باشد و به شما این امکان را می دهد که تلویزیون OLED را در هر کجای خانه قرار دهید. در واقع ، OLED در حال حاضر بهترین زاویه دید را در بین سایر فناوری های صفحه دارد.
تمام تلویزیون های OLED دارای وضوح 4K و دامنه دینامیکی بالا یا HDR برای بهبود دقت رنگ هستند. این فناوری ها ، همراه با ویژگی های ذاتی OLED ، برای ایجاد تصاویر جذاب با هم تلفیق شده‌اند.
اما این فناوری برتر ارزان نیست. همانطور که گفته شد ، هزینه تلویزیون های OLED هزاران دلار بیشتر از LCD های تولیدی است. و حداقل در حال حاضر هیچ نشانه ای از کاهش قیمت تلویزیون OLED به این زودی وجود ندارد.

آیا باید دستگاه OLED بخرم؟

اگر پول نقد دارید و بدتان نمی آید که مبالغ قابل توجهی را برای تهیه نمایشگر گران قیمت در دستگاه جدید خرج کنید ، انتخاب محصول OLED منطقی است.

OLED انعطاف پذیری بیشتری را برای سازندگان دستگاه فراهم می کند و به آنها امکان می دهد طرح های جذاب تری از محصولات ایجاد کنند ، در حالی که کیفیت تصویر بی نظیری را ارائه می دهند. و از آنجا که صفحه های OLED غالباً از بهترین گزینه های موجود در بازار به حساب می آیند ، تجربه کردن آنها به طور کلی فوق العاده است.

هنوز هم اگر قیمت عاملی در تصمیم گیری شما باشد ، دستگاه های OLED ممکن است برای شما مناسب نباشد. تعداد زیادی دستگاه با صفحه نمایش LED و LCD وجود دارد که می تواند برای شما گزینه بسیار خوبی باشد. به عنوان مثال ، سامسونگ سرمایه گذاری زیادی در فناوری نقطه کوانتومی انجام می دهد که دارای مزایایی نسبت به OLED است ، به ویژه از نظر روشنایی.
به هر حال ، به طور کلی ، OLED یک فناوری عالی است که بیشتر کاربران از داشتن آن در دستگاه های خود خوشحال می شوند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *